Internetowe zakupy sprzętu wędkarskiego - porady i prawo

/ 14 komentarzy

Internetowe zakupy sprzętu wędkarskiego stają się coraz bardziej popularne. Sam kupuję w internecie od kilku lat i mam z tym związane różne doświadczenia. Ten sposób ma bowiem swoje istotne zalety. Ma jednak również wady. Czym kierować się przy robieniu zakupów przez internet? Jakie prawa nam przysługują? O tym dzisiejszy wpis.  

Zalety internetowych zakupów
- niskie ceny     
- duży wybór     
- wygoda
- dostęp do opinii 
 

Wady     
- brak możliwości dokładnego obejrzenia produktu przed zakupem –     dostęp jedynie do zdjęć i opisu     
- konieczność czekania na paczkę     
- nie zawsze zgodne ze stanem faktycznym informacje o dostępności  

Czym kierować się dokonując zakupów przez internet?
Z pomocą przychodzą portale internetowe poświęcone wędkarstwu. Na niektórych można znaleźć opinie użytkowników danego sprzętu. Ich zaletą jest to, że piszą je(zasadniczo) osoby nie opłacane przez konkretnego producenta. Są zatem względnie obiektywne. Ich wadą jest jednak różna jakość. Rozrastają się na szczęście portale poświęcone wyłącznie prezentowaniu recenzji sprzętu dla wędkarzy planujących zakupy w internecie (np. wedkarstwozpasja.pl).Niestety takich recenzji jest wciąż bardzo mało w stosunku do ilości towaru dostępnego na rynku.   

Rady
     
- kupuj akcesoria, z których już korzystałeś lub widziałeś „w realu”         
- skup się na parametrach i faktach – nie na opiniach producenta     
- wyszukaj recenzji na stronach i forach internetowych     
- weź pod uwagę, że zdjęcia nie oddają w pełni rzeczywistości. Jeżeli masz wątpliwość, czy coś wygląda tak jak byś chciał – nie kupuj tego.     
- nie kupuj drogiego sprzętu jeżeli nie masz dostępu do dobrej recenzji. Unikaj kupna drogiego sprzętu, którego nie widziałeś „na żywo”     
- bardziej pewne są zakupy w sklepach internetowych niż na portalach aukcyjnych     
- kupuj tylko to co potrzebujesz, a nie to co zachwala sprzedawca     
- kup raz, a dużo – oszczędzisz na przesyłce     
- jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z wędkarstwem unikaj zakupów w internecie     
- porównaj ceny w różnych sklepach     
- często można trafić na wyprzedaże i obniżki cen - zwłaszcza przed Bożym Narodzenie     
- kupując droższy sprzęt, szukaj sprzedawców, którzy umożliwiają oglądanie zdjęć produktu w dużym przybliżeniu, dzięki czemu, lepiej ocenisz zewnętrzne cechy sprzętu   
  
- dokładnie sprawdź, czy numery produktów w Twoim zamówieniu zgadzają się z tymi podanymi na stronie  

Zainteresowanych tym w jakich sklepach kupuję proszę o komentarze. Odpiszę na adres mailowy.   


Prawo – jak bezpiecznie kupować w internecie 
Podstawa prawna to Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Znajdzie zastosowanie do wszelkich zakupów internetowych poza zakupami typu konsument-konsument (znaczna część zakupów na portalach aukcyjnych). 

Przed zawarciem umowy na odległość przedsiębiorca zobowiązany jest podać konsumentom następujące informacje, które go uwiarygadniają:   
- podstawowe cechach towaru     
- cena z podatkami     
- sposoby płatności     
- koszty,termin i sposób dostawy     
- prawo odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków    
- koszty wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy     
- termin,w którym oferta lub cena pozostają wiążące     
- miejsce i sposób składania reklamacji     
- prawo wypowiedzenia umowy     
- nazwa firmy, adres prowadzenia działalności, organie rejestrującym działalność gospodarczą oraz numerze, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany (dostępne zwykle w zakładce „kontakt” lub „o firmie”)  

Zwrot towaru pełnowartościowego 
Konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu. Oznacza to, że ma 14 dni kalendarzowych, w trakcie których może odstąpić od umowy i zwrócić niechciany towar bez konieczności podawania przyczyny. Termin ten liczy się od dnia wydania towaru  (dotarcia do kupującego). Jeżeli jednak sklep nie potwierdzi na piśmie informacji o możliwości odstąpienia od umowy, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.
Jeżeli po rozpoczęciu biegu tego terminu konsument otrzyma wszystkie wymagane prawem informacje czas odstąpienia od umowy skraca się do 14 dni licząc dnia otrzymania wymaganych informacji.
Nie jest możliwe odstąpienie od umowy w przypadku towarów wykonanych na specjalne zamówienie.    

Aukcje internetowe 
Licytacje

Jeżeli towar został zakupiony na aukcji podczas licytacji, kupującemu nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.  
Oferta „Kup teraz”
Konsument, który nabył produkt korzystając z tej opcji, ma prawo odstąpić od zawartej umowy. (pamiętając, że dotyczy to sytuacji gdy towar został zakupiony od przedsiębiorcy, a nie od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej).   

Reklamowy spam 
Dokonując zakupów przez internet należy uważać na to „co klikamy”. Bywa, że zaraz pod miejscem do zaznaczenia „zapoznałem się z regulaminem” sklepy dodają opcję, której zaznaczenie będzie wiązało się z przysyłaniem nam ich oferty handlowej. Nie mamy obowiązku zaznaczania takiej zgody. Transakcja będzie dokonana nawet bez zaznaczenia takiego pola.   

Problemy 
Z zastrzeżeniem, że strony nie umówiły się inaczej, umowa powinna zostać wykonana najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o zawarciu umowy. Jeżeli po zawarciu umowy okaże się, że towar jest niedostępny, przedsiębiorca powinien najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia jej zawarcia, poinformować o tym klienta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniędzy. Istnieje możliwość spełnienia świadczenia zastępczego, o ile taka klauzula została zawarta w umowie. Jej wykonanie oznacza dostarczenie innego towaru takiej samej jakości, przeznaczenia oraz wartości. W tym jednak przypadku kupujący może go nie przyjąć i odesłać na koszt przedsiębiorcy.  Niezależnie od możliwości zwrotu towaru kupującemu przysługuje również prawo reklamowania towaru wadliwego. Przy składaniu reklamacji można skorzystać albo z gwarancji producenta (o ile taka była udzielona i nie minął okres gwarancyjny), albo z tytułu niezgodności towaru z umową. W pierwszym przypadku roszczenia należy kierować do gwaranta wymienionego w karcie gwarancyjnej, w drugim zaś do sprzedawcy, który ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć reklamację w terminie do 14 dni od jej zgłoszenia.  Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru trwa przez okres dwóch lat.

Reklamację należy złożyć na piśmie.
Powinna zawierać:     
- datę zawarcia umowy sprzedaży     
- wskazanie, czy roszczenie wynika z gwarancji, czy też niezgodności towaru z umową     
- cechy zakupionego produktu     
- zapłaconą kwotę i metodę płatności     
- dodatkowe dane, np. numer zlecenia     
- przyczynę reklamacji     
- inne istotne dane     
- żądanie np. wymiany towaru na wolny od wad, zwrotu pieniędzy 


Wraz z pisemnym oświadczeniem należy odesłać wadliwy towar. Koszt takiej przesyłki pokrywa sprzedawca. W praktyce oznacza to, że należy wysłać reklamowany produkt do sprzedawcy i w żądaniu reklamacyjnym prosić o zwrot kosztów nadania lub też innych kosztów związanych z dostarczeniem produktu (trzeba mieć np.rachunek za przesyłkę).  Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do roszczenia w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie zrobi, przyjmuje się, że uznaje on żądanie za zasadne.

Jeżeli reklamacja nie została uznana, konsument może zwrócić się o pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, Inspekcji Handlowej. Gdyby to nie pomoże, kupujący ma prawo dochodzić swoich roszczeń przed sądem.   Wykorzystano: „Zakupy przez internet – UOKiK”, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=11173

 


3.7
Oceń
(21 głosów)

 

Internetowe zakupy sprzętu wędkarskiego - porady i prawo - opinie i komentarze

JKarpJKarp
0
14 dni a nie 10 dni. (2015-12-18 09:00)
Roach ShopRoach Shop
0
Pamiętajcie również, że najważniejszy jest paragon. Karta gwarancyjna ma drugorzędną wartość. (2015-12-18 10:16)
w6i6e6w6i6e6
0
Kolego jak już decydujesz się na taki wpis to rób to dobrze. Ustawa "konsumencka" miała nowelę rok temu (!) od tego czasu na zwrot towaru mamy nie 10 a 14 dni - to istotna różnica. Poza tym sprzedawca ma 14 dni na poinformowanie klienta o sposobie rozpatrzenia reklamcji a nie jej rozpatrzenie. To dwa zupełnie różne pojęcia. Dodatkowo czas ten może zgodnie z prawem ulec wydłużeniu jeśli serwis opiniujący zasadność reklamacji/ dokonujący naprawy mieści się poza granicami Polski. Jak dla mnie wpis ma za dużo niedociągnieć - no i zdanie o tym, że wpisy na portalach wędkarskich są obiektywne bo piszą je wędkarzy nie związani z producetami można między bajki włożyć. (2015-12-18 10:35)
w6i6e6w6i6e6
0
Poza tym pomijasz bardzo ważny aspekt zakupów w sieci jak: niezgodność towaru z umową. Na tej podstawie można zwrócić towar zakupiony też na aukcjach internetowych / licytacjach. Bardzo nie dopracowany wpis, do tego wprowadzający w błąd. Od mnie 1* (2015-12-18 10:42)
kuljokuljo
0
Od 25 grudnia 2015 roku obowiązuje zupełnie nowa ustawa o prawach konsumenta i daje ona bardzo duże uprawnienia przy zakupach w internecie. Polecam lekturę tych przepisów i update tego wpisu, bo np. brak poinformowania konsumenta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty dostarczenia mu przesyłki oznacza, że termin ten wydłuża się do roku. (2015-12-18 12:34)
RafalpokRafalpok
0
Faktycznie błąd, 14 dni.Co do obiektywności to nie napisałem tak jak twierdzisz. (2015-12-18 12:42)
RafalpokRafalpok
0
Dzięki za poprawki (2015-12-18 12:46)
w6i6e6w6i6e6
0
"Na niektórych można znaleźć opinie użytkowników danego sprzętu. Ich zaletą jest to, że piszą je(zasadniczo) osoby nie opłacane przez konkretnego producenta. Są zatem względnie obiektywne. " - niestety, ale większość osób piszących recenzje sprzętu jest mniej lub bardziej związana z dystrybutorami/producentami. BTW. Wędkarstwo z Pasją to dopiero raczkuje (i to pod każdym względem) a nie rozrasta się. Jeśli już przytaczasz tego typu miejsca w sieci to zdecydowanie bardziej podoba mi się to co robi nasz portalowy kolega Karwos na http://www.test-wedkarski.pl/ . (2015-12-18 13:58)
RafalpokRafalpok
0
Rozumiem Cie i w sporej częsci się zgadzam. Zauważ jednak, ze napisałem "względnie obiektywne". WzP podałem jako przykład bo ich znam, choć nie oceniam ich w tym miejscu. Dzięki za polecenie kolegi Karwosa (2015-12-18 14:03)
czaro93czaro93
0
Też jestem tego zdania, że jak się za coś bierze to lepiej być na czasie z tym i wiedzieć co i jak. Kilka niedociągnieć, które mogą wprowadzić czytających w błąd. Pozdrawiam (2015-12-18 14:31)
w6i6e6w6i6e6
0
No niestety, ale cytując przepisy prawa trzeba je cytować 1:1 inaczej łatwo jest zrobić więcej złego niż dobrego, akurat handlem w sieci zajmuję się zawodowo i wiem jak szerokim tematem jest ustawa potocznie zwana "konsumencką". (2015-12-18 15:18)
Wedkarstwo z PasjaWedkarstwo z Pasja
0
Bardzo nam miło, że coraz więcej osób dostrzega istotę naszego działania a ponadto ją wspiera. Dzięki kolego Rafale. W sam tekst faktycznie wkradły się błędy ale portalowi koledzy szybko je wyłapali. Bardzo dobrze, że podjąłeś się napisania tego artykułu, niesie on ze sobą wiele ważnych porad. Ponadto wywołał dyskusję, która także zmusza do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. (2015-12-20 12:26)
LeoAmatorLeoAmator
0
Obiektywną opinię ,nawet tylko w miarę obiektywną, można wystawić dopiero po dłuższym używaniu sprzętu, samo pomacanie nie uprawnia nikogo do wystawiania opinii. Dlatego największy problem jest z oceną nowinek sprzętowych bo nigdzie nie można znaleźć rzetelnych informacji o nich, poza tymi pochodzącymi od producenta. (2015-12-21 17:46)
mariusz kanzasmariusz kanzas
0
dużo kupuję w sklepie internetowym i nie ma problemu tylko wcześniej oglądam sprzęt w sklepie (2016-01-05 19:37)

skomentuj ten artykuł