Konserwacja bata i wymiana gumy
Marek Dębicki (marek-debicki)
2011-02-04
Proponuję dzisiaj kilka słów w sprawie konserwacji bata i wymiany gumy (amortyzatora). Wszystko w myśl jednego powiedzonka 'Jak mówił Tata trzeba konserwować bata' lub ' Kto konserwuje bata ma go przez lata'.
W związku z powyższym zrobiłem wstępny przegląd mojego wyposażenia tzn. Wędek i akcesorii zawartych w specjalnej skrzynce tylko do bata. Następnie wybrałem się do sklepu wędkarskiego w celu uzupełnienia braków.
Sklep prowadzi dwóch młodych panów i kobieta. Powierzchnia i asortyment 'obłędny', a co najważniejsze mają panowie czas dla każdego. Doradzą, podpowiedzą, wykazując się bardzo często niesamowitą cierpliwością nawet dla takiego gościa jak ja (starawy, łysawy i do tego zadający podchwytliwe pytania!!!).
Na drugim zdjęciu pokazałem podstawowe akcesoria do konserwacji i wymiany gumy, w tym płyn do czyszczenia wędek, nowy amortyzator, sprężyna do jego przeciągania, elementy do montażu gumy (tulejka, zaczep, i korek), smar grafitowy do konserwacji łączeń bata.
Uwaga!
Musimy pamiętać, że należy uprzednio dokładnie powyższe elementy wymierzyć i dostosować przed zakupem do średnic naszego sprzętu. Najwyższy już czas do rozłożenia bata i zbadania jego stanu technicznego. Sprawdzamy ogólny stan zewnątrz, miejsca łączenia i czystość wewnątrz segmentów, następnie stan amortyzatora i jego połączeń. Stary amortyzator usuwamy i przystępujemy do czyszczenia bata.
Na rysunkach przedstawiłem dwa zasadnicze sposoby czyszczenia środka batów , gdyż ich czystość gwarantuję automatycznie żywotność i wytrzymałość bata. Możemy zastosować element przeciągania szmatki (sprężyną do przeciągania amortyzatora - najlepsze do pierwszych najcieńszych elementów) lub przepychania w przypadku pozostałych z wykorzystaniem mniejszych (cieńszych segmentów zestawu). W każdym przypadku należy dobrać odpowiedniej wielkości szmatki do czyszczenia dostosowane do średnic elementów. zasada lepiej mniejsza szmatka jak za duża i zawsze czyszczenie wykonujemy do lekkiego oporu. W przypadku zabalowania materiału wewnątrz wędki najlepiej przerwać czynność i za pomocą haczyka wykonanego z drutu dentystycznego z drugiej strony ruchem obrotowym materiał wycofać. Szczególną uwagę należy poświęcić na wewnętrzne odcinki na których następuje zaciskanie poszczególnych elementów podczas rozkładania zestawu. Doczyścić dodatkowo owijając szmatkę np. na drewniany trzonek sprzętu gospodarstwa domowego lub po prostu patyczek.
W dalszej kolejności należy wyczyścić zewnętrze elementy za pomocą specjalnego płynu. W ty celu spryskujemy szmatkę, osłaniamy lewą ręką część segmentu służącą do łączenia bata i przecieramy zewnętrzną powierzchnię.
Teraz przychodzi czas na wymianę amortyzatora. Pierwsze zdjęcia na tym, etapie pokazują skutki rocznej eksploatacji. Uszkodzony korek, podniszczona guma itp. Następnie przystępujemy do wiązania amortyzatora z wykorzystaniem spiralki. Zaczynam od nałożenia tulejki na szczytówkę bata, następnie przeciągnięcia amortyzatora, przełożenia tulejki dystansującej i zaczepu. Następnie po odmierzeniu stosownej długości amortyzatora wiążę korek.
Na dwóch ostatnich zdjęciach pokazałem sposób przygotowania zaczepu stałego bez amortyzatora na bacie 3m. Można by to wszystko załatwić za niewielkie pieniążki w sklepach wędkarskich, oferta naprawdę bogata, ale uwierzcie proszę „Pańskie oko konia tuczy”.