Konserwacja hamulca w kołowrotku szpulowym

/ 11 komentarzy / 6 zdjęć


Mowa tu będzie o hamulcu kołowrotka stało szpulowego. Ważne jest aby pracował w optymalnych warunkach!
I tak są hamulce gdzie elementem hamującym są na przemian podkładki z teflonu i metalu ,jest ich zazwyczaj od 4 do 6 lub więcej.Następnym systemem hamowania są podkładki nasączane płynami ,na przemian materiał podobny do filcu wraz z metalowymi podkładkami i podkładkami teflonowymi na przemian usytuowanymi, jest to dosyć sprawnie działający system hamowania i bardzo płynny.Są też hamulce magnetyczne, gdzie system działa na zasadzie zbliżania się biegunów magnetycznych powoduje odpychanie się tarcz hamulca i w ten sposób, wywiera nacisk na system podkładek i innych rzeczy które nie stykając się hamują rozwijanie hamulca jest to bardzo sprawny i niezawodny system hamowania!W droższych modelach kołowrotków hamulec jest zabezpieczony zazwyczaj uszczelkami zabezpieczającymi przed przedostawaniem się do środka zanieczyszczeń i wody!
Tak więc trzeba a nawet zalecane jest częste sprawdzanie hamulca.Jego płynność działania.Sam zamieściłem na YOU TUBE W JAKI TO PROSTY SPOSÓB SPRAWDZIĆ PŁYNNOŚĆ DZIAŁANIA HAMULCA.
Dla tych którzy nie mieli okazji sprawdzić wnętrze hamulca pokarzę na fotkach jak dostać się do środka.Model kołowrotka ROBINSON BRAWO DELUXE 30
W tym modelu zastosowano hamulec z podkładkami nasączonymi płynem w celu poprawienia płynności działania.Oto fotki dla zobrazowania .Podczas wyciągania kolejno podkładek specjalnie zaznaczyłem kolejność wyjmowania, aby uniknąć pomyłki przy ponownym wkładaniu do środka podkładek.Dobrze działający hamulec da nam wiele radości podczas wędkowania.Pozdrawiam.

 


4.8
Oceń
(25 głosów)

 

Ocena sprzętu (ocen: 3)

Ocena użytkowników:

Jakość:
(5)
Cena:
(5)
Użytkowanie:
(5)

Średnia ocena:

5



Konserwacja hamulca w kołowrotku szpulowym - opinie i komentarze

szutomaszszutomasz
0
:D (2013-03-22 22:06)
Lin1992Lin1992
0
Hamulec to jeden z najważniejszych elementów naszego zestawu. (2013-03-23 06:24)
rysioszrysiosz
0
tak jest (2013-03-23 08:42)
nosweratu2nosweratu2
0
Bardzo fajnie zobrazowane. Pozdrowienia dla autora. (2013-03-24 18:55)
Locutus85Locutus85
0
Kolego napisz jeszcze jak robić to samo z tylnim hamulcem. Oraz jak załatwić sprawe z zakleszczaniem i przeskokami tylniego (2013-03-27 07:48)
rysioszrysiosz
0
No tylny to porażka moim zdaniem nie dość że to jest wszystko mała średnica to zakleszczanie może być związane z zaciskaniem się podkładek podczas tarcia.I następuje blokada,problem ten występuje w tańszych modelach kołowrotków z tylnym hamulcem. (2013-03-28 10:23)
majapmajap
0
Profesjonalnie opisane.Serdecznie pozdrawiam. (2013-04-05 08:34)
Locutus85Locutus85
0
Zakleszczanie w tylnich hamulcach spowodowane jest złym doborem podkładek, jesli występują takie problemy to należy wymienić na filcowe takie jak stosuje Okuma w swoich młynkach. (2013-04-06 09:40)
TomekooTomekoo
0
Wpis rewelacja , tylko nie wiem czy sam się odważę spróbować grzebać gdyż talent do psucia takich rzeczy to ja mam ;-) Pozdro i Zdrowych Wesołych życzę ;-) (2013-12-24 20:43)
rysioszrysiosz
0
Trening czyni mistrza.... (2015-01-26 15:59)
esox61esox61
0
W tanich kołowrotkach z tylnym sprzęgłem, należy wyprofilować sprężynę za pomocą szlifierki. Płaszczyzny ścisku muszą być równoległe a często bywa że drut jest ucięty i tylko ciut wyrównany co powoduje zły rozkład sił ściskających tarcze sprzęgła. Do tego czoło sprzęgła od strony komory przekładni, powinno pracować na podkładce (tarczy) stalowej a nie bezpośrednio na korpusie kołowrotka. To jest przyczyną zacierania się sprzęgła wraz ze wzrostem siły hamowania. Generalnie, im lepiej wykonana sprężyna tym precyzyjniejsze sprzęgło. Wpis na piątkę. (2015-02-06 18:59)

skomentuj ten artykuł