Kupno pontonu i nie tylko - cenne rady
użytkownik 59679
2011-08-10
Na wstępie chciałbym wszystkich gorąco przywitać. Felieton mój chciałbym poświęcić środkom pływającym wyszczególniając ponton oraz niezbędne dodatki do niego. A więc zaczynamy.
WSTEP
*Wielu z nas zastanawiało/zastanawia się nad kupnem czegoś do pływania, stoi przed nami dylemat łódź czy ponton? jeśli mamy warunki kupujemy łódkę (bynajmniej ja tak bym uczynił). Cena dobrego pontonu jest porównywalna do dobrej łódki. Aczkolwiek wszystko ma swoje plusy i minusy.
KUPUJEMY
*Przychodzi ten wielki moment kiedy staniemy się oficerami naszej "łajby" i wydamy trochę gotówki. I tutaj nasuwa się pytanie ile to jest trochę? nasze kryteria co do wyboru pontonu są uwarunkowane zapasem pieniędzy jaki posiadamy. Często spotykam się z postami, ludźmi którzy szukają czegoś taniego i dobrego. Niestety niczego takiego nie znajdziemy. Lepiej jest poczekać dołożyć a kupić coś dobrego. Mam tu namyśli pontony nie przekraczające kwoty 500zł tzw. rekreacyjne, które stanowczo nie nadają się do wędkowania, chyba że stacjonarnego tj. spławikowego a więc jak ktoś się uprze to da rade. Aczkolwiek spinning na takim pontonie jest uciążliwy, ciężki do wykonania z powodu podłogi która najczęściej jest pompowana. No dobra a jeśli ktoś nie ma zadużo gotówki do wydania, nie pozostaje mu nic innego jak poszukanie dobrego polskiego, ruskiego gumiaka. Jest to zdecydowanie lepsza opcja wyboru niż ponton rekreacyjny. Dobra, to teraz przejdźmy do "droższych" propozycji. Pole manewru jest tu zdecydowanie większe i uwarunkowane tym w ile osób zamierzamy łowić, jaką posiadamy gotówkę i zbiorniki. Myślę, że nie potrzeba tutaj specjalnych wywodów co do kupna, sprzęt taki posiada gwarancję, atesty i raczej jest sprzedawany przez zaufanych sprzedawców.
DŁUGOŚĆ
* Długość jest czynnikiem decydującym o komforcie wędkowania, możemy tutaj rozróżnić trzy grupy. Należy pamiętać, że nie zabieramy ze sobą tylko wędek, trzeba do tego doliczyć środki bezpieczeństwa, skrzynki, wędki, torby. A więc jednak trochę tego jest, a każdy centymetr się liczy. A więc jak wyżej pisałem:
-ponton jednoosobowy:długość do 300cm
-ponton dwuosobowy:długość od 300 do 360cm
-ponton trzyosobowy: powyżej 360cm
PODŁOGA
*Możemy tutaj wyróżnić kilka opcji, tj.:
-podłoga miękka;
-podłoga listwowa;
-podłoga pełna aluminiowo-drewniana;
-podłoga aluminiowa;
Wybór podłogi dostosowujemy do naszych potrzeb i grubości portfela. Idąc analogicznie według wyżej wymienionych typów zaczynamy od tańszych propozycji. Osobiście posiadam podłogę listwową i nie narzekam. Zdecydowanie zmniejsza to wagę pontonu w porównaniu do innych opcji. Można również wykonać samemu taką podłogę ze sklejki wodoodpornej, sam osobiście spotkałem się z kilkoma takimi rozwiązaniami. Aczkolwiek inwencja twórcza należy do nas i sami musimy opatentować najlepszą opcję montażu takiej samoróbki.
NUMERY
*Po zakupie naszego cacka przychodzi czas rejestracji. Jeśli zamierzamy wyposażyć w przyszłości nasz ponton w silnik odrazu to zaznaczamy przy rejestracji, żeby później nie biegać kilka razy i marnować czas. Dobra otrzymaliśmy numery i papierek, trzeba teraz te wszystkie literki i cyfry nanieść. Pamiętajmy, że znaki muszą mieć min. 10cm wysokości i 1cm szerokości. A więc do dziełą, jak to możemy zrobić:
-Zamawiamy gotowiec u profesjonalisty, niestety koszt wykonania tego waha się do 200zł, jest to rozwiązanie najbardziej komfortowe i najmniej pracochłonne.
-Znajdujemy firmę drukarską która drukuje reklamy, banery na specjalnym materiale. Rozwiązanie zdecydowanie tańsze od wyżej wymienionego.
-Farba olejna niestety musimy liczyć się z łuszczeniem przy każdym rozkładaniu i składaniu pontonu. Po pewnym czasie poprawienie starannie numery może być nieco trudne, chyba, że wykonamy wcześniej szablon.
-Ostatnim jak i najtańszym rozwiązaniem jest użycie markera wodoodpornego. Musimy wcześniej przygotować szablony jest to trochę pracochłonne, ale efektywnie, w każdej chwili możemy nasz numer poprawić.
INNE
*Będzie tutaj istna burza, co mi się przypomni to piszę:
Innymi rzeczami o których powinniśmy pamiętać są np. kapoki z certyfikatem które są wymagane, oczywiście są one również dla naszego bezpieczeństwa. Co do kotwiczenia, dwie kotwice dają nam ten komfort, że stoimy stabilnie i nas nie obraca przy fali lub wietrze. Dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie na ławeczkach knag które umożliwiają nam przywiązanie luźnej liny od kotwicy. Kolor pontonu jest równie istotny jak i ważny, jak wiadomo ciemniejszy szybciej się nagrzewa a co za tym idzie rośnie ciśnienie, a więc trzeba zawsze uwzględnić warunki atmosferyczne. Samo pompowanie pompką nożna trochę trwa i z czasem staje się irytujące, dobrym rozwiązaniem jest używanie elektryka, skraca to nam zdecydowanie czas "rozłożenia".
Mam nadzieję, że pomogłem co poniektórym osobą swoim felietonem ani nikogo nie uraziłem. Zawarłem tutaj swoją wiedzę jaką pozyskałem przy kupnie pontonu oraz to czego się dowiedziałem w praktyce.
Test silnika minn kota:
https://www.youtube.com/watch?v=lZuV0EkCmv8