Moje mistrzostwa - dawnych wspomnień czar

Zimowe wędkowanie, wypoczynek na świeżym powietrzu, słoneczko, samo zdrowie. Ale nie zawsze tak było. Teraz łowię w kombinezonie i nie boję się ani mrozów, ani silnych wiatrów. Nie było kiedyś takich wynalazków i nie raz wracało się zmarzniętym na kość. Jakoś tak się składało, że starty w wędkarskich zawodach kojarzą mi się z kiepską pogodą, która miała niewątpliwy wpływ na słabe żerowanie ryb. Myślę że o wynikach często decydował przypadek i łut szczęścia. Wspominajmy dalej…
Dzwoni do mnie Mironcio i namawia na start w Podlodowych Mistrzostwach Okręgu w Olsztynie. Mnie i Ryśka. Rozmawiał z prezesem koła i wytypowali naszą trójkę na pierwszy, historyczny start w Mistrzostwach Okręgu. Jak widać wieść o naszych sukcesach w połowach okoni i leszczy spod lodu szybko się rozeszła. Nie mam złudzeń ani wielkich nadziei na sukces. Nie znam wędkarzy, ale wiem, że to ścisła czołówka Polski od lat. Wszak Warmia i Mazury podlodowym wędkarstwem stoi.Pojedziemy po naukę…
Poznaję Piotra Stępniaka, Mistrza Polski z V PMP, które rozgrywane były na Jezioraku. Postawny facet, prowadzi sklep wędkarski. Dotychczas czytałem o nim w prasie a tu nawet mogę porozmawiać z mistrzem. Nie jest rozmowny, czeka w skupieniu na losowanie stanowisk.
Wylosowaliśmy stanowiska obok siebie. Prostokąt 10x20 metrów chyba. Nawet nie wiem, gdzie wiercić otwory, jaka tu głębokość, jakie mormyszki zastosować. Trudno, będę podglądać mistrza, przyjechałem w końcu po naukę.
Zająłem chyba 18-te miejsce, ale nieźle poszło moim kolegom i zajęliśmy sensacyjnie drużynowo III miejsce. W pierwszym starcie ! Wygrał Andrzej Łapiński, który 2 tygodnie później został Mistrzem Polski na J. Pluszne a drużyna z naszego okręgu też wygrała !
Do następnych mistrzostw przygotowujemy się solidniej. Przede wszystkim to musimy mieć więcej ochotki. To najlepsza zanęta. Druga sprawa to wędki. Przygotowuję ich chyba ze 4 z różnymi mormyszkami, by nie zmieniać ich w trakcie zawodów.
Znowu to trudne łowisko na J. Krzywym. Płytko i bez roślinności. Wielką sztuką jest zwabić rybki i złowić jak najwięcej wymiarowych płotek i okonków. I jeszcze ta fatalna pogoda. Przechodzi front, jest silny wiatr i spadło ciśnienie. Nawet kibiców niewielu. Pogoda, że żal psa na dwór wygonić…
W pierwszej turze w swoim sektorze łowię znowu z Piotrem Stępniakiem, ale jest kilka stanowisk ode mnie. To dobrze, nie będę się rozpraszał. Już wiem jak mam łowić Wiercę otwory tuż przy końcu swego prostokąta. Nawet pół metra głębsza woda może mieć znaczenie. I nie pomyliłem się. Nęcę w trzech przeręblach. Po godzinie podchodzą wreszcie płotki. Łowię kilka wymiarowych, dokładam dwa okonie i jestem drugi w sektorze za Piotrem. Gratulacje od kolegów, im tak dobrze nie poszło.
W drugiej turze trafiam na Andrzeja Łapińskiego. Łowi rewelacyjnie i jest poza zasięgiem. Od razu łowi okonia pod 30 cm. Mam dylemat, bo w otworach po poprzednim zawodniku nie ma ryb. Wrzucam w najbardziej skrajny garstkę ochotek i wiercę jeszcze dwa. Zasypuję ochotkami i śniegiem. Nie ma brań w starych przeręblach. Sędzia sektorowy mówi, że nikt nic miarowego jeszcze nie wyjął. Poza Andrzejem oczywiście.
Ostatnie pół godziny. Zrobiło się nerwowo. Jestem na zero a byłem na czwartym miejscu po pierwszej turze. Przy zerze teraz koniec marzeń o podium…
Decyduję się założyć mormyszkę fluo, malutką kuleczkę. Gram nią w wywierconym, „swoim” przeręblu. Podnoszę kilka centymetrów i zatrzymuję. Kilka cm w górę i zatrzymuję. Potrząsam i…jest ! Ładna płoteczka już na lodzie. Co za ulga. Nie będzie zera…
Sędzia podpowiada, że zawodnik z Olsztyna ma dwa miarowe okonki. Był trzeci po I turze i mnie wyprzedzał. Ostatnie 10 min. Spieszę się, biegam między otworami. Żeby tak jeszcze jedną miarową rybkę…
Łowię dwa małe okonki, trzeciego i czwartego. Nie mają wymiaru. Szlag mnie trafia. Wracam do przerębla , gdzie złowiłem tę ładną płotkę. Dwa podniesienia mormyszki i kiwok idzie do góry. A więc mała płotka. Mierzę ją, bo nie jest taka mała. Ręce mi się trzęsą, zostały 2 minuty. Ma równo 15 cm. No nie…Płotka się wierci, mnie trzęsą się ręce , nie mogę zmierzyć jej dokładnie. Koniec zawodów.
No i mam dylemat. Jeżeli ma 15,1 cm to będę wysoko. Jeżeli nie , to dyskwalifikacja moja i odebranie szans kolegom na wysokie miejsce w drużynie. Myślę o nich, że ich zawiodę, rozczaruję. Tak na mnie liczyli...
Sędzia jest już blisko. Nie wiem, co mam zrobić. Czy do przerębla , czy do reklamówki. Wrzucam płotkę do otworu, ale odbija mi się od dłoni i upada na lód. Sędzia stawia wagę a drugi idzie po reklamówkę. Zwraca mi uwagę, że ryby nie mogą leżeć na lodzie i wkłada płotkę do reklamówki. Trudno. Co ma być to będzie…
Podpisuję protokół z tury i idę na brzeg. Nie wiem jak połowili koledzy, nic nie słyszę. Nawet jeść mi się nie chce. Nic do mnie nie dociera, serce wali jak pneumatyczny młot...
Sędzia sektorowy głośno oznajmia, że jest sensacja. Jakiś z Bartoszyc jest drugi w jego sektorze. Podbiega Mironcio. Krzyczy, że jestem na podium ! Jedziesz na Mistrzostwa Polski !!! Nie wierzę. Po prostu nie wierzę…
Sędzia ogłasza wyniki. Wygrał Andrzej Łapiński, drugi jest Piotr Stępniak a ja trzeci. Będę stał na podium obok dwóch indywidualnych i drużynowych Podlodowych Mistrzów Polski. Jestem w szoku…Drugi start w Mistrzostwach Okręgu, jestem na podium i wywalczyłem awans do reprezentacji okręgu na Mistrzostwa Polski w Olecku. W dodatku nasza drużyna zajmuje drugie miejsce. Ktoś z Zarządu Okręgu robi pamiątkową fotkę aparatem kliszowym i w dodatku bez lampy. Jakość jest bardzo słaba, ale to jedno z najważniejszych zdjęć w moim życiu…
Jesteśmy wszyscy szczęśliwi, zewsząd odbieramy gratulacje. Pokonaliśmy wiele zespołów i doskonałych zawodników. Za dwa tygodnie wielkie święto dla nas. Trener kadry okręgu mówi, żebym zgłosił swojego trenera. Pojedzie na koszt okręgu. Wybieram Mironcia. Teraz przygotowania do Mistrzostw Polski…

Cdn…

wilczor

piekna sprawa!! szczegolnie ze tez jestem z Olsztyna wiec cieszy podwojnieszkoda ze w tym roku slaba zima :/a mial byc to moj pierwszy sezon zimowy od wielu lat no coz bede cierpliwie czekal [2012-01-18 14:27]

Korzon95

Fajnie i ja bym chciał kiedyś "zabłysnąć" w wędkarstwie. Pozdrawiam [2012-01-18 20:38]

Zibi60

Lodu nie ma, to chociaż przyjemnie poczytać o wyczynach kolegi. Uwielbiam łowić pod lodem i może coś kiedyś skrobnę o moich przygodach. Pozdrawiam i 5* zostawiam. [2012-01-19 06:12]

Zander51

Tak, wędkowanie pod lodem ma swój klimat. Nie tylko czysto wędkarski, ale też i towarzyski. Poznałem wielu wspaniałych wędkarzy startując w zawodach, łowiąc na mazurskich jeziorach ( Dargin ). Można spokojnie porozmawiać, wymienić się doświadczeniami, przeżyciami. Sandacze staram się łowić w odosobnieniu, to już wędkowanie z innej bajki... [2012-01-19 06:37]

Pitbul

No co mam napisać :)Tekst jak zwykle rewelka - krótko, fajnie i lekko.Mam jednak pewne przemyślenie i propozycję do rozpropagowania. Nie konsultowałem, ale jak sądzę Autor z racji doświadczenia w wędkarstwie podlodowym - ideę poprze.Zawody w wędkarstwie podlodowym opierają się najczęściej na zasadach CIPS. O co chodzi?Chodzi o to, że nawet (często ale nie zawsze,) przy zachowaniu obowiązujących w danym kraju wymiarów ochronnych - zawody odbywają się na "bitej rybie".W moim okręgu też tak było i przez wiele lat patrzyliśmy na towarzyszące zawodnikom "górki "rybek" i rybeczek oraz czasem "ryb" przy Ich stanowiskach.O ile ryby sensownych rozmiarów przeznaczane były jako prezent dla placówek socjalnych lub do "spracowania" przez uczestników, to zawsze wszelaka drobnica trafiała w krzaki, lub do "kubła".O jakich ilościach drobnicy mówię - każdy uczestnik takich zawodów wie doskonale.Nam się udało (ale nie o peany chodzi)W ubiegłych latach udowodniliśmy w okręgu jeleniogórskim, że zawody rangi "Mistrzostwo Okręgu" można rozegrać na "żywej rybie".W niczym nie umniejsza to efektywności ani skuteczności, a świadczy jedynie o trosce o to co jeszcze w wodzie pływa.Tym bardziej dziękuję Mirkowi za opowieść o rybach które nadal będziemy mogli "wyciągać" pod warunkiem nie dokonywania niepotrzebnych i na szczęście coraz rzadziej dopuszczanych zimowych masakr rybostanu.Zgłoście temat i problem w Kołach i Okręgach ! Może "w kwestii rekordu podlodowego (lub niepodlodowego) okonia  - ktoś nie tylko "dokopie " Mirkowi, ale i często zgłosi taaaaaaką rybę.Póki co Mirkowi gratulacje za umiejętności skuszenia jednych z ostatnich okazów. Kolejny szacunek za rozterki (gdyby było na "żywej" nie było by problemu - kolejny argument)Mirek przypomniałeś mi moje starty w GP. Lekcje pobrane od najlepszych  w 1-2 dni to w skromnym przeliczeniu dziesięciolecia zdobywania doświadczeń samotnych i na stronach www. W związku z własnym doświadczeniem wiele nauki nie miałeś (w danym momencie), ale świat idzie do przodu, więc wybacz, że będę Cię zamęczał kolejnymi "privami" wraz z Twoim "rozkręceniem podlodowym". Jeśli moja (skromna spinningowa) wiedza, może stanowić, że nie będę jedynie "biorcą" to zapewniam, że o wszystkim co wiem napiszę.  (o części na priv :)Jeszcze raz pozdrawiamTomek [2012-01-19 20:50]

Zander51

Wiesz Tomek, odkąd jestem prezesem koła ( ostatni rok trzeciej kadecji ) wszystkie zawody rozgrywamy na "żywej rybie". Z tego powodu pożegnało się ze startami kilku "leśnych dziadków" z naszego kola, przyzwyczajonych do zabierania "wszystkiego co się rusza". Mniejsza z nimi.Co do startów w zawodach okręgowych a przede wszystkim w  Mistrzostwach Polski... Chciałem to opisać, ale po takich ocenach daruję sobie. Widocznie sukcesy innych bolą co niektórych. Nie będę dawał im pożywki do dzikiej satysfakcji pałując mój tekst. Opisuję swoje wędkarskie przeżycia, bo taki mam charakter. Jestem nauczycielem, dzielę się wiedzą, wychowuję młodzież. Może to i skrzywienie zawodowe. Ale swoich tajemnic nie chcę zabrać do grobu. Wychowałem się na artykułach w prasie wędkarskiej a teraz sam piszę swoje przemyślenia a spraktykowaną wiedzę przekazuję innym. Skoro tutaj nie ma zainteresowania , to dam sobie spokój. Ciebie oczywiście namawiam do wspomnień, refleksji i będę z ciekawością czytał wszystko, co napiszesz. Pozdrawiam. M [2012-01-19 22:33]

tomalek21

gratuluje sukcesów.opowiadanko super. [2012-01-20 08:30]

ZAMOSCIANIN

***** No cóż tylko pogratulować, brawo ( fajnie napisane ) [2012-01-20 09:12]

Już po pierwszym Twoim wpisie poczułem to coś, teraz ten duch zawodów, rywalizacja, dylemat co wybrać - ryzyko nie wymiarowości ryby i ryzyko utraty szansy dla kolegów, czy też uczciwość i wypuszczenie "nie wymiaru" do przerębla. Jak widać, Nimrod /Nimród/, jak niektórzy twierdzą bożek wędkarzy, czuwał nad sprawiedliwym osądem. Gratuluję sukcesu oraz przyszłych sukcesów w które nie wątpię.Tradycyjnie przyklepana "piątka", ba nawet i "szóstka" by tutaj pasowała, chociaż belfrowi ?? :) mogło by się w głowie przewrócić.Pozdrawiam i zaczynam czytać kolejny wpis.Zbyszek/N [2012-02-02 12:56]

Czekał na mnie

Gdyby nie szczęśliwy finał, zaliczyłbym ten dzień do najgorszych wędk…