Przyczepka a przepisy


o prawda niektóre z tych informacji zawarłem również w innych wpisach, ale uznałem, że sprawa jest na tyle interesująca, że warto zrobić o tym osobny artykuł, i tak warto wiedzieć o poniższych sprawach:

  1. Po pierwsze powinniśmy się zapoznać z dowodu naszego auta o jakim DMC przyczepkę możemy ciągnąć. W dowodzie rejestracyjnym mamy podział na przyczepki z hamulcem najazdowym i bez. Jeśli nasze auto nie ma haka musimy się zorientować w odpowiednim warsztacie, bądź stacji kontroli czy jest możliwy montaż haka. Niektóre samochody nie mają możliwości montażu haka, są to np. kabriolety (oczywiście może być jakiś wyjątek).
  2. Po drugie jakiej wagi przyczepkę zamierzamy kupić – jest to oczywiście bezpośrednio powiązane z rozmiarem łódki, a co za tym idzie z jej wagą. Jak już jesteśmy pewni odnośnie typ[u przyczepki i jej DMC powinniśmy zsumować DMC auta i DMC przyczepki, jeżeli przekracza ono 3500 kg nawet o 1 kg musimy zakupić Viatolla w specjalnym punkcie i go doładować. W innym przypadku możemy liczyć się z dość „solidnym” mandatem – i niestety nic nie wskóra nasze tłumaczenie o niewiedzy, gdyż nieznajomość przepisów nie chroni. Oczywiście niektórzy twierdzą, iż jeżeli omijamy drogi na których zainstalowany jest Viatoll nie musimy go kupować, ale jeżeli pomylimy się na trasie, bądź będzie jakiś objazd i wjedziemy na trasę z tym systemem spotkamy się z niemiła dla kieszeni niespodzianką. Poza tym warto pamiętać o ciągłym sprawdzaniu stanu konta bo niekiedy urządzenie może nam spłatać figla i nie dam nam znać o kończących się środkach na specjalnym koncie, a jazda bez środków na koncie również kończy się mandatem. Jeśli będziemy zmuszeniu do zakupu Viatolla wybierajmy urządzenie umożliwiające zmianę trybu pracy (aby nie pobierało nam środków jeżeli jedziemy samym autem bez przyczepy).
  3. Jeśli posiadamy prawo jazdy kategorii B możemy prowadzić zespół pojazdów o łącznym DMC nie przekraczającym 4250 kg (a nie jak błędnie niektórzy sądzą tylko 3500 kg) wynika to bezpośrednio z ustawy o kierujących pojazdami, której interesujący nas fragment przytaczam poniżej: „kategorii B: a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej, c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2, d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;”
  4. Jeśli posiadamy przyczepkę inną niż lekka musimy pamiętać o corocznych przeglądach. Natomiast jeżeli posiadamy przyczepkę lekką nie wymaga ona corocznych przeglądów na stacji diagnostycznej.
  5. Oczywiście jak każdy pojazd tak i przyczepka musi posiadać ważne ubezpieczenie OC, co nie jest wymagane w innych krajach jak np. w Anglii z tego co mi wiadomo nie potrzeba nawet rejestrować przyczepki lekkiej.
  6. Warto pamiętać, iż prowadząc samochód z przyczepą jesteśmy ograniczeni do innych prędkości i niekoniecznie wszędzie możemy jechać tyle ile jest „na znaku”.
  7. To już tak tylko informacyjnie, jeżeli przyczepa posiada wtyczkę o innej ilości pinów niż nasze auto nie musimy nic przerabiać wystarczy zakupić przejściówkę (dostępne niemal na każdej stacji, koszt w granicach 30 pln) istnieją przejściówki w obie strony.
Oczywiście informacje zawarte w powyższym wpisie dotyczą przepisów do których ja dotarłem nie wyklucza to tego, iż uległy zmianie bądź istnieją jakieś jeszcze inne wytyczne.

 


4.2
Oceń
(5 głosów)

 

Przyczepka a przepisy - opinie i komentarze

skomentuj ten artykuł