Sobota na Paprocanach

Witam

W sobotnie popołudnie wybrałem się na tyskie Paprocany. Do tego wyjazdu podchodziłem z pewną rezerwą, bo byłem tam już kiedyś, ale nic nie złowiłem. W sobotę była piękna pogoda, świeciło słońce ale wiał wiatr z południa. Nie wiem jakie było ciśnienie ale nie przywiązuję do tego zbytniej uwagi. Łowiłem na feederki.

Efekt mojej zasiadki od 13-19:30 w sobotę 04.04.2009 to:

1. Jeden karpik ok 30 cm
2. Trzy leszczyki 20 cm
3. Jedna duża spięta ryba, nie wiem jaka, bo jej nie zobaczyłem
4. Dwa zerwane zestawy
5. Złamana szczytówka
6. Sporo doświadczeń i spostrzeżeń

Nad wodą byłem o 13. Jak w taki dzień, zastałem tam mnóstwo wędkujących, ale na cyplu udało mi się znaleźć wolne, dość fajne miejsce bez drzew i z możliwością swobodnego zarzucania wędką 3,90 m. Zacząłem od przygotowania zanęty i przygotowania wędek i podpórek. Brzeg na Paprocanach to ziemia więc z wbiciem nie było problemu. Niestety nie mam jeszcze tripoda ani nic takiego. Moje wędki to nowo kupione feederki Konger Aviator 360/90 i 390/120 . Lekkie i bardzo dobrze sprawujące się wędki.

Po przygotowaniu zestawów pierwsze robaki wylądowały w wodzie. Obie wędki uzbrojone w koszyki zanętowe 20 gr, przypon 0,16 i haczyk 8. Pierwsze 2 godziny nic się nie działo. W tym czasie siedzący obok mnie wędkarze też nic nie złowili. Na brzegu tylko ja łowiłem na drgające szczytówki, co sprawiało, że patrzyli na mnie jak na jakiegoś dziwoląga. większość wędkarzy miała standardowe wędki gruntowe, elektroniczne sygnalizatory i ping-pongi jako wskaźniki brań. Ponieważ w tym roku zaczynam przygodę z drgającą szczytówką i nic jeszcze nie złowiłem tą metodą, to miałem trochę obaw, że nie będę wiedział, kiedy będzie be, itp. Niepotrzebnie. Po tym jednym dniu mogę potwierdzić ogromną przewagę drgającej szczytówki nad tradycyjną gruntówka. Przepaść jest ogromna i chyba już nigdy nie wrócę do tradycyjnej gruntowej metody.

Po pierwsze, nie potrzebuję elektronicznych sygnalizatorów, które będę wykorzystywał tylko do nocnych zasiadek na drapieżniki. Kiedy na jeziorze pojawiła się fala spowodowana wiatrem, to na brzegu wszystkie elektroniczne pikacze zaczęły się odzywać, Przecież oszaleć można było. Ja cenię sobie ciszę i spokój więc nie podobało mi się to pikanie z każdej strony. Poza tym po zarzuceniu wędki każdy ciągnął za żyłkę napinając ją, co też dawało niezły koncert wysokich dźwięków.

Szczytówki na fali lekko się tylko 'bujały' ale można odróżnić takie falowanie od brania.
Na pierwsze branie czekałem ok 2 godzin. Żółta szczytówka w krótszym feederku zadrżała i po zacięciu na brzegu wylądował karpik ok 30 cm. Zaznaczę, że branie było dobrze sygnalizowane drganiem szczytówki i nie miałem problemów, mimo wcześniejszych obaw, żeby je zauważyć. Więc jna z wędek została już ochrzczona a ja zadowolony, bo jako jedyny na brzegu złowiłem rybę.

Po zarzuceniu wędki, po chwili druga wędka również pozwoliła mi zaciąć i wyholować ale tym razem małego leszczyka. Wiec było już po chrzcinach. I wtedy zaczęły się problemy.
Przy próbie zarzucenia urwałem zestaw. Po prostu z mojej głupoty miałem na kołowrotku starą, dwuletnią żyłkę i podczas rzutu po prostu nie wytrzymała i pękła. No nic, uzbroiłem drugi zestaw i kolejne robaczki wylądowały w wodzie.

Po godzinie znów branie i na brzegu ląduje kolejny leszczyk. Osoby łowiące koło mnie mają brania, ale przy zwisach ping-pongów około 30 cm nie są w stanie ich zaciąć. Krótszy feeder, na którym mam nową żyłkę 0,22 nie sprawia mi problemów i znów robaczki lądują w wodzie.
Po jakiejś godzinie, około 18 na dłuższego aviatorka znów wyciągam leszczyka. Sąsiedzi nadal nic. Przyznam, ze brania na drgającej szczytówce są bardzo dobrze sygnalizowane, nawet puknięcia w koszyk dobrze widać, i jeśli tylko ktoś pamięta o tym, że musi zacinać w bok a nie w górę, to na pewno nie zepnie ryby, a no właśnie...

Przy próbie zarzucenia wędki ze starą żyłką znów zrywam zestaw i przy okazji łamię szczytówkę, która nie wytrzymała przeciążenia. No trudno, za głupotę się płaci. Zakładam twardszą szczytówkę koloru zielonego i już delikatnie wysyłam robaczki do wody. Po około 20 minutach znów branie. Tym razem niestety zacinam w górę a nie w bok. Po podniesieni wędki czuję, że to coś dużego. Po kilku obrotach kołowrotkiem żyłka jest wybierana z kołowrotka. Przestaję kręcić korbką i czekam aż się zatrzyma. Po kilku metrach ryba zatrzymuje się, więc zaczynam pompować. Kilka podciągnięć i czuję, jak żyłka się luzuje, ryba odzyskała wolność wcześniej. Przez moje niewłaściwe zacięcie nawet jej nie zobaczyłem.

Wędkarze łowiący obok mnie coś tam komentują, ale mi jest trochę przykro i jestem zły na siebie. Ciekawe co by zrobili jakbym wyciągnął tą rybę po czym zwrócił jej wolność, hmm. lepiej nie pytać. Podczas krótkiej rozmowy opowiadali, że łowią tutaj już któryś dzień z rzędu i według relacji to mają już trochę ryb w lodówkach. Nie mam nic przeciwko zabieraniu ryb, jeśli ktoś chce. Ja nawet nie zabieram siatki nad wodę, bo wszystkim rybom zwracam wolność, ale do jasnej ciasnej niech nikt mi nie zwraca uwagi, jak dużemu leszczowi czy 37 cm karpiowi, który ledwo łapie się na wymiar, zwracam wolność.

To moja sprawa, a komentarze w stylu 'Coś pan głupi, taką rybę wypuszczać...' ' Jak pan jej nie chcesz to ja ją wezmę..' albo ' Jak pan będziesz tak robił to opłata za kartę się panu nie zwróci...' doprowadzają mnie do białej gorączki. Tylko moje opanowanie i niechęć do kłótni nad wodą powstrzymują mnie od kąśliwych komentarzy. Po zarzuceniu zestawu nic już nie złowiłem i około 20 zebrałem się do domu.

Łowiłem na łowisku Paprocany w Tychach, na tzw. cyplu. Wędki to Konger Aviator 390/120g i 360/90g. Przynęty to biały robak. Zanęta uniwersalna TRAPER podrasowana zapachem leszczowym P.Lorenc, pinką i pelletsem. Pogoda słoneczna, południowy wiatr, temperatura ok 15-20 stopni C.

Ogólnie podsumowując wyjazd, nie był źle. Złowiłem swoje pierwsze rybki na nowe wędki. Powoli wciągam się w łowienie na drgającą szczytówkę i bardzo mi się to podoba. Zanęty, które nauczyłem się przyrządzać między innymi dzięki poradom z wedkuje.pl sprawdzają się, bo jako jeden z nielicznych na brzegu złowiłem 4 ryby. Zestawy teraz już też montuję inaczej. Koszyk zanętowy, dłuższy przypon i dobrze dobrany hak to połowa sukcesu. Do tego ładna pogoda i budząca się dożycia przyroda pozwoliłyby wypocząć gdyby nie pikające na wietrze, drażniące sygnalizatory i polska, kochana młodzież, której na brzegach jeziora było mnóstwo.

Rozumiem, że młodzi ludzie też mają dość zimy, siedzenia w domu itp. Wychodzą nad wodę, chcą się bawić, ale jak już mają zbyt dużo alkoholu, są pijani lub jeszcze gorzej, hałasują i biegają pomiędzy wędkarzami, wrzucają do wody kamienie i zakłócają tak potrzebną ciszę, to już jest niedobrze i niebezpiecznie. Nikt nawet nie próbował zwracać im uwagi, bo mogłoby się to źle skończyć. Niestety coraz częściej jest tak, że grupa pijanych, młodych 'ludzi' potrafi zniszczyć miły wieczór i wypędzić znad wody wędkarzy. Po takich przeżyciach chciałbym pojechać nad jakieś zapomniane jeziorko gdzie hałasować będą tylko żaby i ptaki i gdzie nie będzie nikogo oprócz kilku wędkarzy. Niestety o takie coraz trudniej...

Pozdrawiam i do następnego razu, a mam zamiar opisywać tutaj wszystkie moje wyprawy na ryby. Następne okraszę fotkami z aparatu, bo te tutaj zamieszczone są zrobione marną komórką.

Fajnie opisana przygoda naprawdę z pasją .Za zgłębianie tajników wędkowania i otwartość masz 5 .Co do zacięcia nie przejmuj się jeszcze niejedna zejdzie takie to są uroki wędkarstwa.Zawsze jest to ryzyko pozdrawiam [2009-04-06 10:44]

Misiaczek

Super opisany wypad. Pozdrawiam kolegę :) [2009-04-06 10:51]

sinek

Dlatego kolego polecam Wisłę, mam to szczescie ze mieszkam w poblizu takiego odcinka Wisly ze wedkowanie moga zaklucic tylko przebiegajace dziki...pozdrawiam [2009-04-06 13:01]

bossi11

Fajny opis kolego 5 gwiazdek [2009-04-06 15:11]

mieszko

Mieszkam dość blisko paprocan. I wiem że pływają tam duże ryby złowiłem tam swojego rekordowego leszcza 43 cm i parę pięknych około 26 cm okoni dlatego nie można się zaraz na początku zrażać czasem po prostu ryby nie biorą. [2009-04-06 15:28]

grzegorzk75

Elegancko opisane a spiętą rybą się nie ma co przejmować - nie pierwsza i nie ostatnia. Wczoraj byliśmy pół dnia nad wodą we czterech i nic nie wzięło! Nawet skubnięcia nie było! Masz 5. [2009-04-06 16:02]

dankom

Na początku pech, a następnie sukces muszę tego spróbować tylko mam jedno zastrzeżenie czy ping- pongi to nie jest najlepszy i najtańszy sposób łapania? No ale cóż każdy ma swój sposób łapania. Co tu poza tym mówić świetny sposób bardzo czuły, wręcz delikatny. xD [2009-04-06 16:32]

zdawicki

Jak na początek sezonu , to niezły wynik kolego.Adrenalinka też pewnie uderzyła, w czasie holu, zdaje się niezłej sztuki.A co do pijanej i nie rzadko awanturniczej naszej młodzieży to powiem tak .Do najbliższej miejscówki mam 5km ,a jadę jak najdalej, często nawet i 30 km, i mam święty spokój .Ale coś z tym jednak trzeba zrobić , a wędkarze "mięsiarze" to inny temat...... .pozdrowienia z Wyszkowa. [2009-04-06 16:48]

salmiak

Wzorcowe i zdrowe podejście do wypoczynku i traktowanie naszego hobby wędkarstwa.5-gwiazdek kolego, Pozdrowienia [2009-04-06 17:24]

jarluk

Gratuluję udanego rozpoczęcia sezonu. Bardzo ładnie opisany artykuł i masz fajne podejście do wędkowania. Pozdrawiam i daje 5 [2009-04-06 18:00]

grosik 60

Federek bardzo fajna metoda połowu którą stosuję od kilku lat na odrze(cisza i spokój i żadnej rozwydrzonej młodzieży).Niestety trzeba bardzo uważać z żyłką jak jest tylko lekko skręcona owija się na szczytówce i wystarczy jeden obrót korbką i szczytówka złamana (sam tego doswiadczyłem).A co do mięsiarzy to 500 od domu mam staw który w sobotę zarybiono i od niedzieli rano jest okupowany przez szarańcze. [2009-04-06 18:37]

jurek

Jak na pierwsze w tym roku wędkowanie , to i tak dobrze , nie uważam że sygnalizatory są złe , głośne i do kitu....tylko czy dany wędkarz umie się nimi posługiwać , nawet ping pong ...jest bardzo skuteczny ...wszystko zależy od wędkującego i jego doświadczenia......... Autor opisuje negatywnie o wędkarzach łowiących obok.....a sam pisze jakby był ekspertem w tych sprawach.........wędki nowe, i przyznam że dobre...........TYLKO Z TĄ DWU LETNIĄ ŻYŁKĄ ---TO OBCIACH. [2009-04-06 18:56]

spines21

sygnalizatory są min.do tego,żeby cały czas nie wpatrywać się w szczytówkę,i można je tak ustawić,żeby nie piszczały bez brania.dlatego je stosuje.na drgającą nie łowiłem,ale mam znajomych którzy tylko tak łowią.liczy się efekt końcowy.fajny artykulik.pozdrawiam [2009-04-06 19:18]

hubi

Fajny artykuł odemnie 5 rybek [2009-04-06 19:48]

kret930

fajny artykuł 5 ode mnie pozdro [2009-04-06 20:08]

bossi11

Świetny opis Pozdrawiam 5 [2009-04-06 23:08]

Ciekawy artykuł. Także zauważyłem, że u nas coraz trudniej o dobrą ciszę. 5/5 [2009-04-07 05:48]

kapitanmajtus

Mnie kumple wciągneli w wędkarstwo. Zaprezentowali mi też metodę drgającej szczytówki. Bardzo fajna metoda, polecam ją wszystkim :) Pozdrawiam [2009-04-07 11:41]

kalmar

fajnie :) ja byłem na rybach w niedzielę, z sensownych wielkości to dwie płoci 28 i 29 cm i dwie 20 :) reszta malizny ;) ale coś się działo :) pozdrawiam [2009-04-07 13:13]

janek79

bardzo ciekawy wpisik,zs ta mlodzieza po pijaku masz racje kolego,powinni sie z tym ogarnac,nie jada do lasu i tam buszuja,piateczka za opis,jestem praktykujacym grunciarzem,wiec artykul mi pasuje,pozdrawiam i zycze kolejnych efektow! [2012-02-09 15:11]

Veni, Vidi, Vici

Sobota, 4 kwietnia 2009. Godzina 7.00. Cel – łowisko komercyjne umie…