Z historią na kiju

/ 15 komentarzy / 19 zdjęć


Dawno dawno temu, gdzie stal była na wagę złota, a potrzeba budowy tankowców rosła z każdym dniem w Darłówku narodził się Urlich Finsterwalde wraz z bratem bliźniakiem Karl Finsterwalde. Obie jednostki należały do szczecińskiego armatora Lubberl & CO Reederei.
Do ich budowy nie potrzebne były stoczniowe doki oraz pochylnie. Najważniejsze to odpowiedni kawałek ziemi leżący nad wodą i mnóstwo rąk do pracy. Kopano dół poniżej tafli wody oddzielając go groblą. W nim formowano kadłub z metalowych prętów, następnie formę zalewano betonem, a po zastygnięciu, gotowy do drogi wypływał na szeroką wodę. Po skończonej robocie dół zasypywano i wszystko bez żadnych oznak budowania.

Istniał jednak jeden minus, budowa statku w tej technologii trwała około roku, dlatego też Niemcy wpadli na pomysł, aby budować je seryjnie z wykorzystując Darłowo jako stocznię.

Pewnie każdy z Was zadaje sobie pytanie – czemu beton a nie stal ? Już odpowiadam, Trzecia Rzesza tocząc wojnę na dwa fronty całą stal pompowali w przemysł wojskowy, a statki budować trzeba. Więc beton okazał się produktem, który z powodzeniem mógł zastąpić stal, natomiast dostępność nie stanowiła problemu. I tak oto nastała era sezonowców.

Mając 90 metrów długości 5 metrów szerokości i 6,5 metrów zanurzenia oraz pojemność 2947 BRT Urlich Finsterwalde czynnie służył rafinerii w Policach ważąc syntetyczną benzynę.
Nastąpił dzień w którym złota myśl niemieckich inżynierów przestała istnieć. Dnia 20 marca 1945 r. w czasie radzieckich nalotów na Szczecin statek został poważnie uszkodzony. Do końca wykorzystując to swój okręt Niemcy znaleźli dla niego jeszcze jedną misję – zablokować tor wodny. Jednak podczas transporty statek zerwał się z lin i osiadł niedaleko Inoujścia, wsią leżącą między jeziorem Dąbie a Zalewem. Stwarzając duże zagrożenie dla innych jednostek zapadła decyzja o scholowaniu betonowca na jezioro Dąbie gdzie miał służyć jako basen kąpielowy. Operacja nie powiodła się , Urlich Finsterwalde osiadł na mieliźnie.

Do dziś statek służy jako atrakcja turystyczna, gdzie odbywają się równego rodzaju koncerty.

Dzięki równego rodzaju kryjówką we wraku statku, można natknąć się na okazałe węgorze jak i sporego okonia. Polecam białą gumę, lecz należy uważać spinningując blisko wraku. Wystające druty poniżej tafli wody mogą często przeszkadzać w wędkowaniu.

Gorąco zapraszam, nawet kiedy potrzebne będzie mydło na końcu wędkowania  nie zrażajcie się. Sam Urlich Finsterwalde jest małym Mount Everest`em wystającym z wody, gdzie każdy będąc w pobliżu musi go zdobyć .

 


4.7
Oceń
(41 głosów)

 

Z historią na kiju - opinie i komentarze

Irus369Irus369
0
ale jaja:-). (2012-02-22 20:57)
iggiiggi
0
Napisz co złapałeś!!!To zaraz się tłumy zjadą!!! (2012-02-22 21:25)
msiwymsiwy
0
Ale co Panowie podoba się czekam na oceny ;P (2012-02-22 21:44)
Irus369Irus369
0
Dla mnie bomba, trzyma w napięciu... wczesny Wołoszański:-) (2012-02-22 22:31)
msiwymsiwy
0
Człowiek się uczy, poczekaj aż bezdie artykuł a Siadle Dolnym gdzie U-Boot stacjonował :P (2012-02-22 23:09)
czarnypumczarnypum
0
Świetny artykulik, "5", wrzuć w następnym więcej szczegółów dotyczących wędkarstwa a będzie jeszcze lepiej... Pozdrawiam! (2012-02-23 09:24)
DelTor0DelTor0
0
Ciekawe, nie wiedzialem ze takie wynalazki budowali :) (2012-02-23 10:44)
ryukon1975ryukon1975
0
Ciekawe połączenie wędkarstwa i historii.Warto przeczytać wiedzieć i pomarzyć o węgorzach ,szczególnie teraz w lutym. 5 ***** (2012-02-23 10:49)
użytkownik32263użytkownik32263
0
Kurde widziałem kiedyś zdjęcie tego czegoś ale nie miałem zielonego pojęcia że to był statek. Zbyt betonowy jak dla mnie;) Piąteczka i wielkie dzięki za opis takie "cuda". (2012-02-23 16:57)
Zibi60Zibi60
0
Kapitalna historia. 5* (2012-02-23 19:54)
msiwymsiwy
0
Dziękuje wszsytkim za miłe komentarze a niebawem kolejne ciekawe tematy (2012-02-24 15:20)
spokojnyspokojny
0
Jestem pod wrażeniem, 5 lat mieszkałem w Darłówku ale tej historii nie słyszałem, jestem pełen podziwu i czekam na następny Twój artykuł. Pozdrawiam (2012-02-25 00:35)
pawel75pawel75
0
Świetny artykuł, no i przepiękne miejsce po prostu ! Fajnie połączyłeś to z historią . Pozdrowienia i czekamy na kolejne opisy ! (2012-02-25 10:06)
msiwymsiwy
0
Już niebawem nowy artykuł :) (2012-05-24 14:13)
msiwymsiwy
0
Propo koncertów 

http://www.radioszczecin.pl/index.php?idp=1&idx=90183&fb_action_ids=221129378016769&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582 (2012-09-16 03:25)

skomentuj ten artykuł