Jak wykonać spławik

/ 35 komentarzy / 13 zdjęć


Pozwolę sobie rozwinąć temat rozpoczęty przez Kol. 'drapierzca' dotyczący zagadnienia 'Jak zrobić spławik'. Napisałem kilka dni temu, ustosunkowując się także m.in. do art. . KAMA co następuje:

'Witam Kolegów. Przeczytałem m.in. ostatnią odpowiedż KAMA z 4.01.2011r i w pełni Kolegę popieram w zakresie możliwości pozyskania balsy w różnych formatach. Jest niedroga, łatwa w obróbce nawet przy wykorzystaniu prostych narzędzi jak nożyka, papieru ściernego i wiertełek. Ponadto łatwo można balsę pokryć ogólndostępnymi farbami.

Osobiście polecam rozpocząć przygodę z wyrabianiem spławików od ich konserwacji i naprawy ubytków, czy też wykonaniu niektórych elementów. Czynność powyższą wykonuję każdego roku. Zbieram przez cały sezon uszkodzone spławiki i właśnie zimą mam czas na ich odnawianie. Można by powiedzieć, że szkoda czasu ale uważam, że zabawa jest przednia. Na załączonym zdjęciu spławiki z różnych materiałów poddane wstępnemu przygotowaniu do malowania.'


Dzisiaj pragnę podzielić się szczegółowymi poradami nie tyle co do wykonania ale wcześniej sygnalizowanymi poradami w zakresie konserwacji, a niekiedy rekonstrukcji niektórych elementów składowych spławików.
Aby nie przedłużać informacji ograniczę się do krótkich punktów procesu:
1. Spławiki oczyścić z resztek starej farby z wykorzystaniem nożyka i papieru ściernego.
2. Wykorzystując kawałki balsy wykonać (uzupełnić) brakujące elementy wykorzystując balsę, patyczki do grilla, drut dentystyczny (na oczka), itp.
3. Ubytki w korpusach spławików uzupełnić szpachlą do drewna. W przypadku znacznych ubytków, wymieszać szpachlę z opikłami balsy (wiórkami).
4. Pomalować cały korpus czarną farbą. Stosuję 'Śnieżkę nitro'.

Uwaga! Zastosowanie nitro na niektóre materiały (np. Styropian) może spowodawać ich odparzanie. Jednak wygą niezaprzeczalną jest fakt, ze farba szybko wysycha i kilka spławików (kilkanaście można pomalować w przeciągu jednego dnia). W przypadku balsy powierzchnia malowana może być lekko chropowata.
5. Po wyschnięciu elementy, które pomagają mi w obserwacji spławka maluję najpierw specjalną białą farbą nitro podkładową.
6. Następnie pokrywam powyższe elementy odblaskową pomarańczową farbą nitro.

Uwaga!
Na obecną chwilę nie jestem w stanie podać dokładnej nazwy białej podkładowej i pomarańczowej forby nitro, ponieważ pozyskałem ją od Kolegi bardzo dawno, a napewno kilka dobrych, jeżeli nie kilkanaście lat temy. Jedynie co roku uzupełniam rozpuszczalnik i dokładnie staram się ją wymieszać. Przechowuję tą farbę z ogromną troską w małych pojemniczkach i zapewne jeszcze na kilka lat ten skromny zapas mi wystarczy.
W większości przypadków przedstawione spławiki (te z pogrubionymi antenkami) będą służyły do połowu okoni na żywca).
Na ostatnim zdjęciu specjalnie pozostawiłem jeden korkowy spławiczek (oryginalny korpus jedynie dorobiona końcówka antenki).

 


4.1
Oceń
(73 głosów)

 

Ocena sprzętu (ocen: 3)

Ocena użytkowników:

Jakość:
(4)
Cena:
(4)
Użytkowanie:
(4.3)

Średnia ocena:

4.1



Jak wykonać spławik - opinie i komentarze

marek224marek224
0
Fajny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy.ja jednak wolę kupić nowe spławiki niż naprawiać stare.pozdr.
(2011-01-13 09:57)
adrianlewyadrianlewy
0

Ja również wykonuję spławiki nie tylko z oszczędności ale poprostu lubię się w to bawić.

Zapraszam do obejrzenia i ocenienia mojej galerii.

Pozdrawiam

(2011-01-13 12:57)
szeryf64szeryf64
0

Popieram majsterkowanie,ale Twój sposób renowacji nadaje się tylko do spławików okoniowych i musisz to robić co roku bo nitro nie nadaje się,pozatym nawet balsa nie może być chropowata.Ja stosuję olejna lub chlorokauczuk(długo schnie ale daje rewelacyjne efekty),czasami na wierzch stosuję lakier bezbarwny do modeli pływajacych(trochę kosztuje ale jest wydajny i wytrzymały). Wszystkie elementy(balsa,styropian,kora,itp)muszą być gładkie,a elementy plastikowe zmatowane-lepiej trzyma farba.  ps.nitro pęka najbardziej na antenkach.Nie spiesz się zima jeszcze potrzyma ,a liczy się jakość a nie ilość.Życze postępów-powodzenia.  

(2011-01-13 22:54)
pstrag222pstrag222
0
świetnie ze są tacy ludzie co sami sobie tworzą akcesoria wędkarskie jest nas coraz więcej he he sam wole coś zrobić niż kupować nowe cacka. można trochę zaoszczędzić a do tego tworzy się niesamowita magia wokół wędkarstwa 5
(2011-01-14 10:33)
adrianlewyadrianlewy
0

Dodam jeszcze jedną bardzo dużą zaletę !

Wyrabiając np spławiki czy woblery sami nadajemy im kształt, wielkośc, kolor i oczywiście dobieramy materiał jaki nam odpowiada. Spławik może być na stałe lub na przelot... wszystko w zależności od potrzeb.

Ja ubolewam, że w okresie zimowym nie można zdobyć pałki wodnej, która moim zdaniem jest jednym z najlepszych a zarazem najłatwiejszych materiałów i oczywiście każdy ją może za darmo zdobyć.

Zachęcam do próbowania swoich sił w tym fachu  :)

(2011-01-14 22:13)
u?ytkownik46924u?ytkownik46924
0
Bardzo dobry pomysł, lecz w pełni to on pieniędzy nam nie zaoszczędzi, podliczając klej farby oraz (przykładowe artykuły), wyjdzie albo tak samo a i czasami nawet  gorzej niż byś my tego chcieli, za pomysłowość *****, dlatego że osobiście zaczynałem spławikami wykonanymi z łodyg przeschniętych wodnych trzcin.   (2011-01-14 22:46)
marycha_007marycha_007
0
sssssssssssssssssssssuuuuuuupppppppper popieram samo rubki na własnym wykonanym sprzęcie jest lepsza frajda łowienia niewielu wędkarzy tak robi ja np kiedy tryb z kołowrotka mi se rosypał to zrobiłem nowy na tokarce pozdrawiam.
(2011-01-29 15:45)
aro315aro315
0
WitamJa również zajmuję się produkcją spławików dla siebie i kolegów i polecam zastosować taki zestaw lakierowy:1.Podkład biały pod poliuretany(nanieść 2 do 3 razy z międzyszlifem w zależności od gładkości(powierzchnia musi być gładka jak pupa niemowlaka) 2.Lakier poliuretanowy 2składnikowy na kolor 3.Dwie warstwy lakieru nawierzchniowego poliuretanowego bezbarwnego.Jeśli chodzi o firmę to jest ich kilka do wyboru,ja korzystam z lakierów ICA,gwarantują w zasadzie pewność że spławik przez 2-3 lata nie będzie wymagał żadnej konserwacji.Poliuretany dają twardość powłoki,odporność na uv(nasze słoneczko) oraz na różną chemię w wodzie.Koszt takiego spławika jest trochę większy od wykańczanych lakierami nitro czy olejnymi ale spławik to nie papier toaletowy-musi posłużyć przez jakiś czas. (2011-02-01 20:27)
marek-debickimarek-debicki
0
Bardzo dobry pomysł z lakierami poliuretanowymi. Są to batrdzo wytrzymałe lakiery stosowane do malowania jachtów, łodzi itp. (2011-02-13 20:06)
u?ytkownik40545u?ytkownik40545
0
Witam , fajny artykuł . W wolnych chwilach sam strugam spławiki bądź robię je z trzciny. Posiadam parę własnoręcznie zrobionych spawików- są bardzo czułe. Zamieszcze pare fotek na swoim profilu. A tak poboczem to zapraszam na mój pierwszy artykuł o robieniu woblerów. Pozdrawiam Oskar (2011-03-19 14:54)
Karol90Karol90
0
fajne, fajne :)
(2011-09-20 12:33)
Bartosz93Bartosz93
0
ciekawy artykuł wykorzystam rady.pozdrawiam***** (2011-12-11 21:41)
bossi11bossi11
0
Naprawdę fajna sprawa 5
(2012-01-01 16:10)
Bartosz93Bartosz93
0
 spławiki fajne, ostatnio próbuję i nawet mi wychodzą i to nawet dobrze jak na początek. trochę więcej wiem  dzięki artykułowi . to na prawdę wciąga takie robienie sprzętu .pozdrawiam (2012-01-16 21:51)
daniel-13daniel-13
0
Dobry pomysł wiele osób sami robią sobie spławiki bo myślą że to się opłaca ale jest w prawdzie inaczej lepiej kupić sobie spławik w wędkarskim i nie trzeba marnować czasu i nieraz takie robienie spławików jest nie opłacalne artykuł fajny daje **** (2012-02-05 11:53)
marek-debickimarek-debicki
0
Generalnie to nie chodzi o jakąś opłacalność, raczej o dobrą zabawę i przyjemne spędzenie czasu. Mam do niektórego sprzętu sentyment i wolę przy nim pomajsterkować jak siedzieć bezczynnie przed telewizorem. Kupić nowe zawsze zdążę. Tak do tego zagadnienia p[odchodzę. (2012-02-24 12:20)
fishman13fishman13
0
SWIETNY artykuł !!! popieram takie sposoby,dobre do zbijania wolnego czasu! 5-czka i pozdrawiam !!! (2012-07-24 06:57)
kamil11269kamil11269
0
dobry pomysł 5 (2012-08-30 17:38)
camelotcamelot
0
Malowanie spławików nitrem - to jakieś nieporozumienie ! A zwłaszcza styropianu ! Wrzuć kawałek styropianu do rozpuszczalnika nitro , a sam zobaczysz co się z nim po kilku minutach stanie ! Lakiery i farby nitro są słabo odporne na warunki atmosferyczne, a zwłaszcza na działanie wody i słońca ! (2012-12-14 18:42)
camelotcamelot
0
Nitro bardzo szybko schnie i na pomalowaną kolorem wyschniętą powierzchnię można dać lakier bezbarwny na bazie olejowej w celu zabezpieczenia lub lakier poliuretanowy , albo jakikolwiek wodo-rozpuszczalny. Natomiast odwrotnie - na powierzchnię malowaną lakierem olejnym , nie należy stosować nitro .............. (2012-12-14 23:02)
ekciakekciak
0
ja też robię sam spławiki 5***** (2012-12-18 16:09)
leniuch135leniuch135
0
Można szczerze powiedzieć że prawie każdy wędkarzy próbował własnej produkcji/ naprawy spławików. Największa z tego jest frajda i zaoszczędzone pieniądze :) (2012-12-21 20:18)
elkakelkak
0
zawsze popieramy i jesteśmy godni podziwu dla majsterkowiczów, którzy samodzielnie wykonują spławiki, w naszej ocenie malowanie farbami nitro to nieporozumienie, ta farba nie nadaje się do spławików, ale każdy ma prawo do swojej decyzji i trzeba ją uszanować pozdrawiamy (2012-12-24 15:43)
waldrowaldro
0
Pomysł z odnawianiem spławików uważam za dobry, też jak miałem czas to się w to bawiłem za temat dla p. Marka ***** maluje każdy tym czym ma, ale kolejność warstw musi zachować tak jak pisze p.Camelot. Pozdrawiam. (2013-02-03 20:43)
w-marcin-59w-marcin-59
0
A ja poproszę o szczegółowy opis jak umocować drucik, przez który swobodnie by się przesuwała żyłka i spławik zawsze dotarł do stopera. Dolna część spławika jest wykonana prawdopodobnie z bambusa, lub z drewna i na 100% nie jest to tworzywo sztuczne. Mam ładne kupione spławiki, jednak końcówka jest zakończona spiralką w którą wsuwa się bardzo często żyłka i ... pozamiatane. (2013-04-22 19:56)
damiangrzeskowiakdamiangrzeskowiak
0
a ja tam jednak wole spławiki ze sklepu ,są ładniejsze i chyba bardziej delikatne. POZDRO. (2013-04-22 21:40)
u?ytkownik131131u?ytkownik131131
0
Tylko pogratulować telentu (2013-05-01 12:41)
marek-debickimarek-debicki
0
żaden talent, jedynie próba zapanowania nad swoimi zestawami! (2013-05-10 19:55)
matexxmatexx
0
***** (2013-05-10 20:54)
expulsoexpulso
0
fajne fajne ale wole kupywac splawiki :) (2013-05-17 14:49)
luki1006luki1006
0
dobry pomysł (2013-05-19 17:52)
esox61esox61
0
"A ja poproszę o szczegółowy opis jak umocować drucik, przez który swobodnie by się przesuwała żyłka i spławik zawsze dotarł do stopera. Dolna część spławika jest wykonana prawdopodobnie z bambusa, lub z drewna i na 100% nie jest to tworzywo sztuczne. Mam ładne kupione spławiki, jednak końcówka jest zakończona spiralką w którą wsuwa się bardzo często żyłka i ... pozamiatane." To proste. Robimy oczko z nierdzewnego drutu z jednym dłuższym a drugim krótszym ramieniem. Końce ramion należy zgnieść lub zeszlifować i zaokrąglić krawędzie by nie przecięły nam omotki z cienkiej 0,1mm plecionki. Omotkę smarujemy super glue i tego połączenia nic nie ruszy. Na koniec lakier taki jak do woblerów. Co do malowania spławików to dodam tyle że nawet farby nitro się nadają jako tako ale....... korpusy muszą być fest zagruntowane np Caponem lub innym wodoodpornym środkiem. Miejsca korpusu z których wychodzi kil, antenka i oczko górne muszą być utwardzone klejem super glue (to zapobiega 90% awarii spławików). Na tak przygotowane przefabrykaty nakładamy lakier lub farbę nitro choć najlepsze są te te lakiery które się stosuje do woblerów czyli Domalux itp. Ja swoich spławików nie remontuję bo nie ma takiej potrzeby. Raz na kilka lat nakładam nową farbę odblaskową na koniec antenki żeby było ładnie ale i to nie jest konieczne. (2013-06-08 22:34)
marek-debickimarek-debicki
0
Jednym ze sposobów wykonania i mocowania oczka do dolnej części antenki jest wykorzystanie nierdzewnego drutu dentystycznego. Antenkę z jednej strony lekko spowijamy aby uzyskać płask. Do płasku przykładamy wąsy oczka, wykonujemy omotkę i zabezpieczamy lakierem. (2013-06-21 12:48)
dunster35dunster35
0
Dziękuję za cenne rady. Pozdrawiam 5. (2013-06-30 21:19)
weekendowy moczykijweekendowy moczykij
0
fajnie że są osoby które starają się wykonać coś swojego. pamiętam czasy jak się robiło spławiki z gęsich piór. drucik z transformatorka na przelotkę i lakier do paznokci do pomalowania. ale miał człowiek satysfakcję z wykonania. teraz mamy wszystkiego pod dostatkiem i wkradło się lenistwo. 5 za artykuł (2013-09-19 13:10)

skomentuj ten artykuł