Stynka czy słonecznica

/ 21 komentarzy

Nadchodzi okres jesienny i wielu wędkarzy zacznie używać słonecznicy jako przynęty żywej na okonie , ponieważ jest to jedna z najskuteczniejszych przynęt do połowu tej ryby. Po raz kolejny pojawia sie problem - czy stynka i słonecznica to ta sama ryba czy dwa różne gatunki. Problem ten jest poruszany od dłuższego czasu i do dziś nie jest całkiem rozwiązany. Wiem że wiele na ten temat zostało powiedziane i napisane , ale jak zadałem sobie trudność poszukania i przeczytania tych artykułów to doszłem do wniosku że wiele wiadomości jest sprzecznych ze sobą i tak na dobrą sprawę nie wyjaśniają tej sprawy dokładnie.

W naszym Regulaminie Amatorskiego Połowu Ryb w dziale ochrona ryb §8 pkt. 5 jest wymieniona Słonecznica jako ryba chroniona . Następnie w księdze ryb chronionych w Polsce tego gatunku nie ma. Z tego co przeczytałem przeglądając materiały to oba gatunki jak Stynka i Słonecznica nie są wymienione jako gatunki chronione . Więc z kąt wziął się ten gatunek jako chroniony w naszym regulaminie. Wielokrotnie kontrolujący mylą te gatunki, przypisując nazwę i wygląd jednej lub drugiej rybie. Kto i dla czego tą rybę objął ochroną w naszym regulaminie ? W jednych okręgach można łowić na Słonecznicę a w drugich na Stynkę i wielu strażników podchodzi różnie do tej ryby – karając lub pozwalając na łowienie.

Zacznę od przedstawienia różnic oby gatunków jedynie skupiając się na cechach typowo różniących te ryby a cały opis można znaleźć w opisie gatunkowym i tak: Słonecznica jest rybą karpiowatą , a Stynka z rodziny Łososiowatych . Słonecznica jako ryba karpiowata posiada szczęki typowe dla ryb powierzchniowych bez uzębienia i jedynie ma zęby gardłowe . Nie posiada płetwy tłuszczowej jak wszystkie karpiowate . Spotkać ją można w małych zbiornikach i rzekach o wolnym i stojącym nurcie przeważnie w strefie powierzchniowej. Ikrę składa na roślinach i gałęziach przyklejając do łodyg małym pokładełkiem układając w koliste rzędy . Ikrą do czasu wyklucia opiekuje się samiec. Jest to ryba niezwykle odporna na warunki klimatyczne , środowiskowe i do rozmnażania przystępuje już po pierwszym roku od urodzenia.

Stynka jako ryba łososiowata posiada szczęki uzębione i kształcie typowym dla tego gatunku. Jak wszystkie ryby Łososiowate posiada płetwę tłuszczową . Występowanie tego gatunku to wody przybrzeżne Bałtyku jak dorzecza rzek i jeziora położone w pobliżu morza. Przebywa w toni wodnej i zazwyczaj jest rybą drapieżną polując na bezkręgowce i narybek . W wodach przybrzeżnych ulubionym miejscem są tereny tarliskowe innych gatunków ryb i nie gardzi własnym narybkiem. Ikrę składa na roślinności podwodnej , która to po złożeniu odkleja się od roślin i pływa w toni wodnej. Wygląd zewnętrzny na pierwszy rzut oka nie wiele różni te dwie ryby i tylko budowa głowy i płetwa tłuszczowa są typowymi widocznymi różnicami po których można je odróżnić.

Miejsca występowania i przebywania też powinny wskazywać z którym gatunkiem mamy do czynienia. Tryb życia i rozmnażania nie wskazuje na ryby ginące i raczej są to gatunki występujące licznie w naszych wodach i z reguły lepiej dające sobie radę niż inne ryby. Dlaczego nikt nie wyprostuje tego problemu i nie zmieni zapisu w regulaminie jeżeli możemy łowić i używać Słonecznicy jako żywca , a nie uciekać do tanich chwytów nazywając ją Stynką , Błystką , Kaczorynką , Olszówką lub Owsianką , które można łowić. Nadmienię że ta rybka dosyć licznie zasiedla stawy hodowlane i kiedy są odłowy to tysiącami zalega dno spuszczonych stawów i wtedy masowo ginie wdeptywana w muł i z braku wody.

Nas wędkarzy obowiązuje RAPR i w nim ta ryba jest chroniona i musimy postępować zgodnie z tym regulaminem. Mam nadzieję że trochę przybliżyłem tą sprawę i proszą o konkretne komentarze które wraz z moim tekstem naświetlą szerzej ten problem i wyjaśnimy jak mamy postępować z tą rybką. Mam jeszcze prośbę : Nie mam fotografii tych ryb , czyli stynki i Słonecznicy i jakby ktoś posiadał takie zdjęcia to proszę o przesłanie mi na moją stronę wiadomości aby uzgodnić jak mam wstawić do artykułu dla lepszego odróżnienia tych gatunków.

 


4.5
Oceń
(72 głosów)

 

Stynka czy słonecznica - opinie i komentarze

SumikDestroyerSumikDestroyer
0
Co do słonecznic to składają ikrę głównie na sitowiu... Jest to najlepsza rybka do oczek wodnych, w ogóle nie boi się obecności ludzi i co najważniejsze pływa cały czas przy powierzchni na dodatek wieczorkiem można sobie popatrzeć jak wyskakując nad wodę łapią komary( piękny widok)... Artykuł fajny... myślę że 5 gwiazdek wystarczy ;) pozdr (2009-10-06 14:57)
u?ytkownik1805u?ytkownik1805
0
Oczywiście masz rację. Wędkarzy obowiązuje regulamin, a tu słonecznica nie wiedzieć czemu jest nie dostępna jako ew. przynęta. Jak zwykle, ktoś coś pokpił i tak jest od lat. Podobnie rzecz ma się z żywcem. Łowić na żywca wolno, ale podrywka jest zakazana. Obie rybki są w tzw.Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych, ale o zmniejszonym ryzyku. Może jak to bywa w życiu jakiś jegomość coś niedoczytał, a inny podpisal nie zagłębiając się w szczegóły. Stynka występując masowo w dużych jeziorach mazurskich jest tam uważana za szkodnika, bowiem konkuruje pokarmowo z bardziej cennymi z wędkarskiego punktu widzenia rybami i ponad to zjada ich ikrę. Przyczyniając się do dużych strat w narybku. Mięso stynki ma zapach świeżego ogórka i tym różni się od pozostałych ryb krajowych. Zdjęcia obu rybek znajdziesz w internecie choćby w działe Ryby Polski. Pozdrawiam za artykuł 5. (2009-10-06 18:05)
kazikkazik
0

Przeszukałem dokładnie wszystkie księgi zwierząt chronionych w Polsce i nie znalazłem aby były wymienione te ryby jako nawet zagrożone , chyba że coś takiego istnieje do czego nie mogę dotrzeć lub znaleźć . pozwolę sobie przedstawić przykładowy podział kręgowców jakie zostały zapisane do takiej księgi :
EX - gatunki wymarłe
1. tarpan (Equus gmelini)
2. tur (Bos primigenius)
EXP - gatunki zanikłe lub prawdopodobnie zanikłe w Polsce
1. drop
2. jaszczurka zielona
3. jesiotr zachodni
4. karliczka
5. kobczyk
6. krzyżodziób sosnowy
7. norka europejska
8. nur czarnoszyi
9. pardwa mszarna
10. pustułeczka
11. sęp płowy
12. siewka złota
13. strepet
14. suseł moręgowany
CR - gatunki skrajnie zagrożone
1. bekasik
2. dzierzba czarnoczelna
3. dzierzba rudogłowa
4. gadożer
5. głowacica
6. głuszec
7. iglicznia
8. kozica
9. kraska
10. kulon
11. łęczak
12. łosoś
13. mornel
14. morświn
15. nagórnik zwyczajny
16. orlik grubodzioby
17. orzełek włochaty
18. pomurnik
19. rybitwa czubata
20. rybitwa popielata
21. sokół wędrowny
22. świstun
23. wąż Eskulapa
24. żołędnica
EN - gatunki bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożone
1. bojownik batalion
2. biegus zmienny
3. brodziec pławny
4. cietrzew
5. koza złotawa
6. minóg morski
7. nocek łydkowłosy
8. nocek orzęsiony
9. orzeł przedni
10. parposz
11. podgorzałka
12. podkowiec mały
13. rożeniec
14. smużka stepowa
15. suseł perełkowany
16. strzebla błotna
17. szlachar (tracz długodzioby)
18. świstak
19. troć jeziorowa
20. zając bielak
21. żółw błotny
22. żbik
23. żubr
VU - gatunki wysokiego ryzyka, narażone na wyginięcie
1. bączek
2. błotniak zbożowy
3. borowiaczek
4. dennik
5. dubelt
6. dzięcioł trójpalczasty
7. gniewosz plamisty
8. kulik wielki
9. minóg rzeczny
10. ostrygojad zwyczajny
11. piekielnica
12. rybołów
13. sieweczka obrożna
14. sowa błotna
15. wodniczka
NT - gatunki niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia
1. ciosa
2. dzięcioł białogrzbiety
3. głowacz pręgopłetwy
4. kania czarna
5. kania ruda (rdzawa)
6. kiełb białopłetwy
7. kiełb Kesslera
8. koszatka
9. minóg strumieniowy
10. minóg ukraiński
11. mroczek pozłocisty
12. niedźwiedź brunatny
13. nocek Bechsteina
14. piskorz
15. płochacz halny
16. podróżniczek
17. popielica
18. puchacz
19. różanka
20. rybitwa białoczelna
21. rybitwa białoskrzydła
22. ryjówka średnia
23. ryś
24. sapa
25. tchórz stepowy
26. traszka grzebieniasta
27. wilk
28. zielonka
29. żaba zwinka
30. żołna
LC - gatunki na razie nie zagrożone wymarciem, z różnych powodów wpisane do Czerwonej Księgi
1. bąk
2. bielik
3. czapla purpurowa
4. czeczotka
5. darniówka tatrzańska
6. hełmiatka
7. mewa mała
8. mroczek posrebrzany
9. morświn
10. nornik śnieżny (polnik śnieżny)
11. ohar
12. orlik krzykliwy
13. podkowiec duży
14. puszczyk mszarny
15. puszczyk uralski
16. rybitwa białowąsa
17. rzęsorek mniejszy
18. sóweczka
19. ślepowron
20. traszka karpacka
21. wąsatka
22. włochatka


(2009-10-07 22:28)
kostekmarkostekmar
0
Longin pewnie ma rację, a na poparcie jego słów z podpisywaniem tego co podłożą to wymienienie morświna na dwóch listach - CR i LC. Nie zauważyłem innych aby się powtarzały. Może tak ma być? (2009-10-08 07:46)
u?ytkownik1805u?ytkownik1805
0
Ja gdzieś coś znalazłem na temat słonecznicy, ale może się mylę. Wobec pracy Kazika należy się tylko ukłon. Czyli kolejny raz PZW wyszło przed orkiestrę. Umieszczenie słonecznicy jako gatunku chronionego w ARPR jest zwykłym błędem i niechlujstwem autora.Pozdrowienia. (2009-10-08 10:39)
u?ytkownik1805u?ytkownik1805
0
I w tej liście jest błąd. Chodzi o jesiotra zachodniego. Nie bardzo wiadomo czy ten gatunek występował w polskich wodach. Że wymarł to widać gołym okiem, bo go nie ma. Ale wymarłym gatunkiem zdaje się być jesiotr amerykański, który nie wiedzieć czemu występował w polskich wodach. I najprawdopodobniej wymarłym gatunkiem nie jest jesiotr zachodni tylko amerykański czyli ostronosy. Pozdrowienia. (2009-10-08 10:44)
u?ytkownik1805u?ytkownik1805
0
Może wiem dlaczego ten nie błąd tylko wielbłąd znalazł sie RAPR. W Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 28.09.2004, Dz. U. z roku 2004 Nr. 220 poz. 2237 jest wymieniona piekielnica. Rybka bardzo podobna do słonecznicy i występująca prawie w tych samych wodach. Piekielnica słonecznica prawie to samo! Jeśli tak się zdarzylo musiał to zapisywać wytrawny znawca ryb z PZW. (2009-10-08 10:56)
kazikkazik
0
Umieściłem tą listę jako jedną z wielu i wszystkie mają jakieś błędy , ale nie znalazłem Słonecznicy jako gatunek nawet zagrożony lub częściowo zagrożony . Wiem że jest wiele błędów w tych wykazach ale ktoś to opracowywał i publikował w Internecie a ja nie powinnem ich zmieniać. Zresztą zabawcie się sami i poszukajcie. Kolego ,, longin” możesz mieć rację bo nawet przy przepisywaniu jakiegoś dokumentu mogli źle zapisać , ale gdzie ci co powinni dokładnie skontrolować tekst przed opublikowaniem ( to znaczy mowa o regulaminie) Dlaczego jeżeli taki błąd wystąpił to nikt nie sprostuje go. (2009-10-08 20:28)
ricardoricardo
0
WITAM!!!!Stynka czy Słonecznica,zgadzam sie są nieścisłości,rybka super na okonia ale ja bym dal im spokój niech sobie pływają wolę spinning i polecam go innym taka rybka na kotwiczce cierpi.Spinningdaje większa szanse rybie.Pozdrawiam.A mimoto faktycznie Ci co cokolwiek ustanawiaja powinni najpierw sprawdzić i się upewnić czy maja rację!!!!!!!!!!!!! (2009-10-08 23:08)
u?ytkownik1805u?ytkownik1805
0
Proszę nie brać do siebie uwag. Pokazuję tylko, że nikt tak naprawdę nie kontroluje lub nie uaktualnia takich list. A jesiotr i słonecznica są tego najlepszym przykładem. (2009-10-09 08:35)
KirisKiris
0
No cóż jeszcze raz okazuje się, ze najprościej wydać nie do końca przemyślane zarządzenie, ale jednocześnie wymagać jego respektowania. Problem ogólniejszy, bo nie dotyczy tylko urzędników PZW.... Brawa dla Pana Kazika za poruszenie tej kwestii. Pozdrawiam (2009-10-09 10:52)
u?ytkownik213u?ytkownik213
0
Zdaje się, że słonecznicę dziesiątkuje pasożyt zawleczony z czebaczkiem amurskim. Co powiecie jak już wyginie? Że PZW mógł jakoś temu zaradzić wcześniej;-) Ehhh ludzie ludzie... (2009-10-20 01:32)
u?ytkownik695u?ytkownik695
0
Zdaje się, że słonecznicę dziesiątkuje pasożyt zawleczony z czebaczkiem amurskim. Co powiecie jak już wyginie? Że PZW mógł jakoś temu zaradzić wcześniej;-) Ehhh ludzie ludzie... ///////////////>Popełniwszy ten świadomy , zamierzony plagiat - chciałbym POSTAWIĆ ZA WZÓR ROZSĄDNĄ WYPOWIEDŹ KOLEGI WUPE. \\\\\\\\\\\> (2009-10-29 10:00)
u?ytkownik695u?ytkownik695
0
Witam kol .WUPE Powiem krótko - Takich ludzi jak Ty - potrzebuje PZW , takich ludzie również i ja darzę szacunkiem ( w nawiązaniu do Twych mądrych wypowiedzi min na temat słonecznicy i stynki ) .Cieszy mnie fakt iż jest na portalu WEDKUJE.PL os0ba zadająca kłam ciemnocie i kołtuństwu szeroko rozpropagowanych w wędkarskim środowisku, w kręgu osób wylewających łzy nad zniszczeniem polskiej przyrody i zarazem dających ciche przyzwolenie na naganne praktyki w swoich macierzystych kołach . Pozdrawiam . (2009-10-29 10:06)
u?ytkownik31907u?ytkownik31907
0
jest tosc znany problem w jednym z moisch łowisk w naszych okolicach slonecznice wytłuk drapieznik i wedkarze calokowicie
(2010-06-08 10:40)
u?ytkownik50355u?ytkownik50355
0

Przeszukałem dokładnie wszystkie księgi zwierząt chronionych w Polsce i nie znalazłem aby były wymienione te ryby jako nawet zagrożone , chyba że coś takiego istnieje do czego nie mogę dotrzeć lub znaleźć . pozwolę sobie przedstawić przykładowy podział kręgowców jakie zostały zapisane do takiej księgi :
EX - gatunki wymarłe
1. tarpan (Equus gmelini)
2. tur (Bos primigenius)
EXP - gatunki zanikłe lub prawdopodobnie zanikłe w Polsce
1. drop
2. jaszczurka zielona
3. jesiotr zachodni
4. karliczka
5. kobczyk
6. krzyżodziób sosnowy
7. norka europejska
8. nur czarnoszyi
9. pardwa mszarna
10. pustułeczka
11. sęp płowy
12. siewka złota
13. strepet
14. suseł moręgowany
CR - gatunki skrajnie zagrożone
1. bekasik
2. dzierzba czarnoczelna
3. dzierzba rudogłowa
4. gadożer
5. głowacica
6. głuszec
7. iglicznia
8. kozica
9. kraska
10. kulon
11. łęczak
12. łosoś
13. mornel
14. morświn
15. nagórnik zwyczajny
16. orlik grubodzioby
17. orzełek włochaty
18. pomurnik
19. rybitwa czubata
20. rybitwa popielata
21. sokół wędrowny
22. świstun
23. wąż Eskulapa
24. żołędnica
EN - gatunki bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożone
1. bojownik batalion
2. biegus zmienny
3. brodziec pławny
4. cietrzew
5. koza złotawa
6. minóg morski
7. nocek łydkowłosy
8. nocek orzęsiony
9. orzeł przedni
10. parposz
11. podgorzałka
12. podkowiec mały
13. rożeniec
14. smużka stepowa
15. suseł perełkowany
16. strzebla błotna
17. szlachar (tracz długodzioby)
18. świstak
19. troć jeziorowa
20. zając bielak
21. żółw błotny
22. żbik
23. żubr
VU - gatunki wysokiego ryzyka, narażone na wyginięcie
1. bączek
2. błotniak zbożowy
3. borowiaczek
4. dennik
5. dubelt
6. dzięcioł trójpalczasty
7. gniewosz plamisty
8. kulik wielki
9. minóg rzeczny
10. ostrygojad zwyczajny
11. piekielnica
12. rybołów
13. sieweczka obrożna
14. sowa błotna
15. wodniczka
NT - gatunki niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia
1. ciosa
2. dzięcioł białogrzbiety
3. głowacz pręgopłetwy
4. kania czarna
5. kania ruda (rdzawa)
6. kiełb białopłetwy
7. kiełb Kesslera
8. koszatka
9. minóg strumieniowy
10. minóg ukraiński
11. mroczek pozłocisty
12. niedźwiedź brunatny
13. nocek Bechsteina
14. piskorz
15. płochacz halny
16. podróżniczek
17. popielica
18. puchacz
19. różanka
20. rybitwa białoczelna
21. rybitwa białoskrzydła
22. ryjówka średnia
23. ryś
24. sapa
25. tchórz stepowy
26. traszka grzebieniasta
27. wilk
28. zielonka
29. żaba zwinka
30. żołna
LC - gatunki na razie nie zagrożone wymarciem, z różnych powodów wpisane do Czerwonej Księgi
1. bąk
2. bielik
3. czapla purpurowa
4. czeczotka
5. darniówka tatrzańska
6. hełmiatka
7. mewa mała
8. mroczek posrebrzany
9. morświn
10. nornik śnieżny (polnik śnieżny)
11. ohar
12. orlik krzykliwy
13. podkowiec duży
14. puszczyk mszarny
15. puszczyk uralski
16. rybitwa białowąsa
17. rzęsorek mniejszy
18. sóweczka
19. ślepowron
20. traszka karpacka
21. wąsatka
22. włochatka
(2010-08-23 09:44)
bluehornetbluehornet
0
Nieaktualne dane - w RAPR 2011 słonecznica nie widnieje w wykazie ryb prawnie chronionych podlegających zakazowi połowów wędkarskich .
(2011-02-03 17:01)
bluehornetbluehornet
0
Saluto , Robercik .
(2011-02-03 17:03)
zloty206zloty206
0
Jak słusznie zauważył kol.bluehornet w RAPR 2011 nie ma zakazu połowu ani stynki ani słonecznicy.Zakazowi połowów wędkarskich podlegają:alosa,babka czarna, szczupła,czarnoplamka,mala,piaskowa;ciosa,dennik,głowacz pręgopłetwy i białopłetwy,iglicznia,jesiotr zachodni i ostronosy,kiełb białopłetwy i Kesslera,koza,koza złotawa,kur rogacz,minogi-wszystkie gatunki,paprosz,piekielnica,piskorz,pocierniec,różanka,strzeble-wszystkie gatunki,śliz oraz wężynka. (2011-02-04 22:09)
Artur z KetrzynaArtur z Ketrzyna
0
Powiem iż autor miał rację i tylko pismo takie skierować do władz PZW niech odpiszą i ustosunkują się. Bo znowu ich chęci zrobienia czegoś dobrego stają się bezpodstawne, a niektóre z nich nawet szkodzą naszym wodom.
(2011-02-13 23:27)
pniokpniok
0
Dobrze, że mamy internet i możemy wymienic się uwagami. Zmiany w naszych przepisach niestety nie są dokładnie przemyslane we wszystkich dziedzinach. (2012-06-28 08:23)

skomentuj ten artykuł